Chili-ale

magne1972

Moderator
Brygget 40 liter lys ale med 8 stk chili, og citra humle.
Gjæret ved 0,8 bar overtrykk.
Det ga veldig god aroma av citra, og en liten ettersmak av chili.
Brukte tørket thaichili.
Har noen erfaring med andre typer chili, og andre mengder?
Vurderer et brygg til, med større dose chili, eventuelt annen type.
 
Brygget 40 liter lys ale med 8 stk chili, og citra humle.
Gjæret ved 0,8 bar overtrykk.
Det ga veldig god aroma av citra, og en liten ettersmak av chili.
Brukte tørket thaichili.
Har noen erfaring med andre typer chili, og andre mengder?
Vurderer et brygg til, med større dose chili, eventuelt annen type.

Jeg har brukt Chipotle i ett par imp. Stout. Den var i malt form og brukte 10 gr i første utgaven og 8 gr i neste, begge på ca 25 l ferdig vørter. kokt i 10 min. Jeg mener nå at jeg foretrekker den med 10 gr, som har litt mere sting, men også høyere FG, 1025 mot 1012 i andre. Brukte litt mindre i andre utgaven, for å få en mer snikende chillieffekt, som er tilfellet, men ulik alko % og sødme spiller inn på helheten. Nå tror jeg at jeg ville gått for 10 gr.
 
Frøene og de vite delen av chilien gir styrke, men ikke smak. De gir også en viss usmak om det er mye av det. Om en går etter chilismak og ikke bare etter capsinoider (muligens feilstavet på norsk) så bør en rense chiliene. De aller fleste går jo bare etter styrken.
 
Brukte en del hjemmedyrka av ukjent type (derfor gadd jeg heller ikke å veie, siden det uansett ville være umulig å gjenta) i en extra stout med masse havregryn og røykmalt for et års tid siden, hakka opp, kokte noen minutter i 1-2dl vann (for å være sikker mht baselusker) og slang både vannet og chilibitene oppi ølet de siste tre-fire dagene av gjæringa. Funka knallbra, ble nesten litt bekymra først siden det ble litt mer punch enn jeg hadde planlagt, men etter noen mnd runda det seg litt ut og ga en nydelig ettersmak :)

Skal prøve å lage en ny batch, men blir litt vrient mht chilien
 
Brukte en del hjemmedyrka av ukjent type (derfor gadd jeg heller ikke å veie, siden det uansett ville være umulig å gjenta) i en extra stout med masse havregryn og røykmalt for et års tid siden, hakka opp, kokte noen minutter i 1-2dl vann (for å være sikker mht baselusker) og slang både vannet og chilibitene oppi ølet de siste tre-fire dagene av gjæringa. Funka knallbra, ble nesten litt bekymra først siden det ble litt mer punch enn jeg hadde planlagt, men etter noen mnd runda det seg litt ut og ga en nydelig ettersmak :)

Skal prøve å lage en ny batch, men blir litt vrient mht chilien
 
Brukte en del hjemmedyrka av ukjent type (derfor gadd jeg heller ikke å veie, siden det uansett ville være umulig å gjenta) i en extra stout med masse havregryn og røykmalt for et års tid siden, hakka opp, kokte noen minutter i 1-2dl vann (for å være sikker mht baselusker) og slang både vannet og chilibitene oppi ølet de siste tre-fire dagene av gjæringa. Funka knallbra, ble nesten litt bekymra først siden det ble litt mer punch enn jeg hadde planlagt, men etter noen mnd runda det seg litt ut og ga en nydelig ettersmak :)

Skal prøve å lage en ny batch, men blir litt vrient mht chilien
 
Tilbake
Topp