Chili i øl

Hei

Har planer om og brygge noe med chili i, stout eller IPA.

Er nok litt for glad i chili, så jeg trenger hjelp med mengden, type og når det er best og putte den i ølet.

Slik at andre også kan like ølet. Brygger med 20l Speidel.
 
Etter egen erfaring anbefaler jeg å tilsette det etter stormgjæring. Neste gang det brygges her skal vi bruke tørket chili da vi brukte fersk chili(jalapenos) i vår chili-pale ale og det smakte paprika i lang tid før det roet seg. ;)
 
Jalapenos er ikke så veldig sterke så de smaker mest paprika uansett
Bruk fersk habanero i pale ale, eller tørket Chipotle i mørk øl
 
Jalapenos er ikke så veldig sterke så de smaker mest paprika uansett
Bruk fersk habanero i pale ale, eller tørket Chipotle i mørk øl
Enig med chipotle! Jeg smakte en på PF i går, en chipotle-weiss av noe slag. Det lurte seg inn noe kraftige greier i ettersmaken som gjorde ting meget interessant! :D
 
Brygga en chili IPA med j17 humle fra sør-Afrika og med Habanero. Den smakte også litt paprika. Ble også litt sterkere enn planlagt, men etter fire måneder på fat, så smaker denne nå helt fortreffelig og paprikasmaken er ikke så fremtredende.

Brukte ca 1.5 habanero hakka i biter på 6 liter øl under cold crash i 2 døgn. Smakte underveis og tappa på fat når jeg var fornøyd med chilismaken.

Gjorde også noen forsøk med tilberedningsmåter for chilien på forhånd og fant at ved å koke habanerobiter i noen minutter, så ble det mindre av aromasmakene og mer "ren" chilibrenning i halsen. Mener jeg landa på en blanding av fifty fifty med chili kokt i to minutter og resten dynka i litt sprit for desifiserings sin del.
 
Jeg tror der blir mer "grønnsak" smak av og tørrhumle og du får mer utbytte av styrken ved å koke 5 -10 min


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei
Ble ikke så mye klokere av disse svarene. Er det ingen som har mengde og når chili best settes til ølet?
Er bare ute etter et hint av chili.
 
Jeg har kun en erfaring med chili i øl og det var 3 chipotle á 10 gram, hakket opp og tilsatt 10 min før kokeslutt i en Imperial Porter på 15 liter (1g/L)
det var akkurat passe
Hvis du tar utgangspunk i Scoville skalan kan du prøve å beregne hvor mye du tror du trenger
https://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale
 
Det er litt vanskelig å beregne siden styrken på chili er så varierende, selv innafor samme type. Søkte etter mye info om dette selv da jeg skulle sette chili IPAn. Det er grovt sett to måter å gjøre det på:

1. Tilsette siste 5-10 minutter av kok og krysse fingra.
2. Dynke chilibiter i humlepose under sekundærgjæring og smake underveis og dra ut posen når ønske spicyness er oppnådd. 5 habanero på 25 liter og to døgn ga ganske mye spicyness.

Metode 2 gir definitivt best kontroll og det var den metoden jeg valgte siden det var første gangen jeg brygga med chili.
 
Men det skader ihvertfall ikke å smake på chilien først


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tørrhumla 12 liter stout på corneliusfat med 20g mulato, 20g amarillo og 20g pasilla i 1,5 uke. Vart snasent det :)
Edit: Kjøpte hos Arctic Chili
 
Du kan også kjøre The og uttynning. Kok opp finhakket chili og reduser.
Bruk målebeger og tynn ut en liten del 1:25 i vann eller øl. Dette vil gi deg en pekepinne på hvordan det blir. Tilsett ønsket mengde før tapping
Noter i bryggeboken, så treffer du enda bedre meste gang :)
 
Å bruke scoville-skalaen er nyttig for å finne ut omtrent hvor du være. For et hint av chili vil jeg jeg tro at øl med rundt 10 scoville høres riktig ut. Gitt at du har chili på 100K scoville og 10 liter øl så kan du ta utgangspunkt i (100.000 scoville * 1g) / 10000g = 10 scoville. Altså et gram 100K scoville-chili per 10liter øl. Ellers har jeg hatt flaks med å tilsette chili etter gjæring i pose og tatt den bort når smaken er passe.
 
Tilbake
Topp