Chili IBA

Salte

Dommer
Trenger litt hjelp her.
Sitter å lager oppskrift til helgens brygg, skal brygge en India Brown Ale med en håndfull flaket rug.

I dette ølet har jeg også lyst og tilsette chili, hadde tenkt og tilsette vanlig rød chili de siste 5min av koketiden.
Jeg er ikke ute etter mye smak fra chilien men har bare lyst på den heten på slutten viss dere forstår hva jeg mener.

Så, er noen som har noen gode tips eller erfaringer om hvor mye chili ca. pr liter og når det er lurest å tilsette?
 
Jeg brukte forsset habanero som jeg knuste og hadde i en humlepose. Ved litt over 15min igjen av kok hadde jeg i posen og smakte kontinuerlig. Etter 3-4minutter var det passe. Da tok jeg posen opp og "nullstilte" klokka og startet 15humla
 
"Forsset" habanero? Hva er det?
Hørtes forøvrig ikke dumt ut det med humlepose og smake under koking.
Hvordan ble resultatet?
 
Jeg ønsket bare et hint av chilli, så det er bare så vidt jeg kjenner den er der. Salte; habanero er sterk chilli.
 
ja jeg vet hva habanero er, var "forrset" jeg stusset på, lurte på om det var en måte den var behandlet på.
Jeg er også bare ute etter et hint av chili, den heten du får av mørk sjokolade eller sjokolade iskrem som er tilsatt chili.
Dette er jo en IBA så heten skal bare være prikken over I'en
Hvor mye brukte du Hans Einar?
 
"Forsset" er vel bare en liten leif. Frosset?

Ved bruk av chili er det viktig å smake siden styrke kan variere voldsomt. Jeg liker å tilsette chili (gjerne chipotle) i sekundærgjæringen, og stikke om/tappe når det er nok chilipreg. Funker sikkert også slik som Hans Einar sier, å fiske opp fra koken når det smaker sterkt nok.
 
Jeg lagde en liten batch (5L) Imperial Stout som jeg smaksatte med Habanero. Da la jeg én Habanero (lett knut/presset) i 1dl vodka i 24t før jeg silte av og tilsatte ved flasking. Fikk fin varme, men for min sarte gane er ølet litt sterkt. Hvis man derimot liker ting som er hot så tror jeg det ble akkurat passe.
 
IMG_20141030_182932.jpg

De hadde ikke rene pakker med habanero på min lokale obs så jeg gikk får party pack:)
Får se hva jeg går for til slutt
 
Ta en veldig forsiktig smak av hver, ofte er de minste de sterkeste.

Jeg hakka opp en hjemmedyrka liten hissigpropp av ukjent art, kokte alt sammen noen minutter og slang både vann og chilibiter oppi gjæringskaret de siste dagene, det ble ganske hissig til å begynne med, men etter et par mnd gjevna det seg ut
 
Står jo ikke hvilke det er, får bare jette ut fra bilde som fulgte med boksen.
Ser ut som en thai chili, en fresno, en piri piri, en scotch bonnet og to jalapeno.
Da ble det lese lekse i kveld allikevel
 
Tilbake
Topp