Chinook

Marius K.

Norbrygg-medlem
Fant ut at det er utrolig lenge siden jeg har brygget med Chinook og fikk lyst til å bruke den i en APA som smak og aromahumle i kombinasjon med en eller to andre smak/aromahumler.

Hvilke humle(r) er folkets favoritt i kombinasjon med Chinook i APA?
 
Har lest at Citra og Chinook skal være veldig bra. To potente humler.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Det er et hav av muligheter å velge bland, jeg må bruke opp no Chinook og Columbus neste gang og tenker å supplere med en pose Pacific Gem, men det blir i en mørk IPA
 
Jeg ville faktisk prøvd med Amarillo, Litt mindre direkte citrus (som citra har en del av), og som chinook har noe av, og så er det lettere å sette sammen et humleskjema da amarillo ikke har så mye oljer som citra. Citra ville blitt mer dominant i et 50/50 forhold, mens amarillo/chinook blir mer balansert mellom de to i samme forhold.
 
Har litt Amarillo liggende fra før av, så det passer i grunn bra å kombinere den med Chinook. Da tror jeg at jeg tester Amarillo og Chinook, pluss muligens også Cascade. Gjør det da enkelt med like deler av alle tre i form av masse senhumle og tørrhumle. Magnum til bitterhumle.
 
Den er røffere enn Magnum. Synes planen til Marius er helt topp. Røff bitterhet synes jeg kan skifte litt smaksfokus når man tar seg en brukderdose i munnen, samtidig som smak/aromo-comboen kan få mindre oppmerksomhet pga det. Men ja, den funker fint som bitterhumle, men synes det da bør være flere "bløte" humler som smak/aroma, for kontrasten.
 
Min erfaring er også at Chinook er litt "røff" som bitterhumle, og bruker nå kun Magnum på 60. Synes den gir en "renere" bitterhet.
 
Elsker Chinook!
Enig at den er knall med Amarillo. Har selv satt en IPA eller om det blir en kraftig pale ale med Chinook, Amarillo og Cascade. Venter på at den skal bli ferdig.
Også enig i at Chinook er god som single hop. Brewdog har en fin butikkvariant der ;)
 
Ser ikke hvilken "røffhet" Chinook kan bidra med som den evt. ikke ville gitt senere i kok

Den gir nok ca samme preg både tidlig og sent. Men det blir vel mer på hvor mye man vil ha av det. Selv liker jeg det som hører med bitterheten, er ganske rent. Vanskelig å forklare egentlig, da smaker er overalt hele tiden, men de kan oppleves litt sånn og sånn. For å si det på en veldig dårlig måte.
 
Da blir denne APA'en brygget til helgen :)

OG: 1,058
FG: 1,012
IBU: 50
Sluttvolum i kjele etter kok: 24,5 liter

Malt:
Ireks Pale Malt: 2,025 gram (37,5 %)
Maris Otter Pale Malt: 2,025 gram (37,5 %)
Havregryn: 800 gram (15 %)
Ireks Munich Malt 2 (20 EBC): 270 gram (5 %)
Thomas Fawcett Caramalt (31 EBC): 135 gram (2,5 %)
Thomas Fawcett Pale Crystal (75 EBC): 135 gram (2,5 %)

Humle og øvrige tilsetninger:
60 min: Magnum til target
15 min: Protafloc 0,5 tablett
10 min: Gjærnæring 1 kapsel WLN3200
10 min: Like mengder av henholdsvis Chinook, Amarillo og Cascade. Totalt 60 gram.
5 min: Like mengder av henholdsvis Chinook, Amarillo og Cascade. Totalt 60 gram.
1 min: Like mengder av henholdsvis Chinook, Amarillo og Cascade. Totalt 60 gram.
Tørrhumle: Like mengder av henholdsvis Chinook, Amarillo og Cascade. Totalt 6 gram per liter.

Meske 1 time på 67 grader.

WLP001 på 17-19 grader

Vannjusterer med 2:1 forhold kalsiumklorid/-sulfat.
 
Tilbake
Topp