chocolate malt

Jeg har sett en del oppskrifter som inneholder chocolate malt. I en av de var chocolate malten ikke en del av mesken men ble samtidig med sukkeret tilsatt før kokestart. Noen som har sett eller prøvd dette selv? Hva kan være fordel/grunnen til dette? (kanskje bare et eksperiment... ::))
 
Jeg regner med at denne oppskriften ikke brukte mesk i det hele tatt? Dette er den gamle måten å lage brygg av ekstrakt+spesialmalt på.

Her skulle man ha oppi spesialmalten ved oppstart av koking, og så fjerne denne når man når 75  °C eller noe slikt. I de fleste nyere tekster jeg har lest om dette er det i stedet anbefalt å varme vannet til ca 70 °C, og så trekke spesialmalten i 30 minutter mellom 65 °C og 75 °C.

Jeg vet ikke om noen har sammenlignet de to metodene, men man må vel anta at den siste metoden er "bedre" siden det er den som anbefales i nyere litteratu. Det hadde likevel vært sabla artig å hatt en sammenligning; for folk som har dårlig tid er det jo et flott alternativ da man sparer minimum en halvtime på bryggedagen.
 
Malten bør i alle fall ikke kokes, det treker gjerne ut for mye tanniner.
 
Flere malttyper behøver ikke meskes, typisk cara/crystal og sjokolade, svartmalt, rista bygg m.fl.  Her har produsenten foretatt "mesking", og stivelsen er allerede omdannet til sukker. Disse malttypene innholder dermed ikke egne enzymer lengre.  Sukkeret kan trekkes ut ved hjelp av varmt vann, og jeg gjør det i mesketanken sammen med alt det andre kornet.  Om det er noen fordel å gjøre det, kontra å trekke det ut i en egen kjele vet jeg ikke.  Jeg gjør det av bekvemmelighetshensyn...  Eneste måtte være om jeg ville brygge et sterkt øl, og ikke hadde nok plass i mesketanken. 

Skjønner ikke hvordan de kan tilsette sjokolademalt til kokekjelen.  De må da for det første ha den i en pose, og så må de "skylle" med vørter og ikke med vann?? Merkelig!  Kanskje det er kun fargen de var ute etter?  En annen ting er at om du vil ha farge, men ikke bitterheten fra f.eks svartmalt så kan du male den og strø den på toppen av mesken mot slutten av skyllingen. Evt på siste skylling om du er en "batchsparger"
 
Jeg prøver å få det ut av ham som brygget dette oppskriftet  ;D
Han vant med denne quadrupel ONK 2009 i Nederland, som er NM her i Norge og brygger i mange år.
 
Dalaker skrev:
Her skulle man ha oppi spesialmalten ved oppstart av koking,

Gahr skrev:
Malten bør i alle fall ikke kokes, det treker gjerne ut for mye tanniner.

Vet ikke om det var slik at Gahr misforstod meg her, men jeg ser uansett at innlegget mitt kan mistolkes. Det jeg mente var at man skulle ha oppi malten ved start av oppvarming, og så fjerne malten ved 75 °C. Atså lenge før koking nettopp for å unngå tanniner. Jeg synes teorien om at det var for å kun få fargebidrag fra malten virker sannsynlig, eller at det var et eksperiment.

Er fortsatt interessert i synspunkter på om det er noen som har erfaring med begge måtene å kombinere ekstrakt og spesialmalt, og kan komme med en sammenligning.
 
Jeg kan tenke meg at du kan oppnå en høyere pH i mesken uten å bruke karbonat el.l. ved å utsette tilsettingen av sjokolademalt.
 
Neida, Dalaker, jeg skjønte hva du mente, og det er en veldig praktisk måte å gjøre ekstraktbrygg på! Utifra Huubs post, kunne det se ut som malten hadde blitt kokt, derfor skrev jeg det jeg gjorde. Jeg tror det enkleste (hvis man brygger all-grain) dog er å tilsette all malten i mesken. Man slipper bunnfallet det medfører å trekke det i gryta, blant annet. Ved uttrekk i gryta kan man oppleve varierende utbytte også.
 
Tilbake
Topp