Chocolate stout

Hei, jeg og noen fra jobben tenker å brygge en sjokoladestout i fellesskap. Vi ønsker at sjokoladesmaken skal være ganske fremtredende, slik at en hver person ville lagt merke til at det er sjokoladesmak, ikke bare ølkjennere :)

Lurer derfor på om en oppskrift som dette ville fungere i tillegg til å gi nok sjokoladesmak? Jeg har ingen erfaring med sjokolademalt... Er snakk om Thomas fawcett sjokolademalt/roasted barley og bestmaltz pilsner/black malt.  


Recipe: Chocolate stout
Brewer: Nikolai Ugelvik
Asst Brewer:
Style: Foreign Extra Stout
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,50 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 23,00 l 
Bottling Volume: 23,00 l
Estimated OG: 1,070 SG
Estimated Color: 85,4 EBC
Estimated IBU: 34,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 67,70 %
Est Mash Efficiency: 73,6 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
7,00 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        1        90,0 %       
0,49 kg              Chocolate Malt (1000,0 EBC)              Grain        2        6,4 %       
0,17 kg              Black (Patent) Malt (1000,0 EBC)        Grain        3        2,2 %       
0,11 kg              Roasted Barley (1000,0 EBC)              Grain        4        1,4 %       
68,00 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 60,0 min        Hop          5        28,5 IBUs   
34,00 g              Willamette [5,50 %] - Boil 10,0 min      Hop          6        6,3 IBUs     
2,0 pkg              SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) Yeast        7        -           


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 7,77 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 20,29 l of water at 74,1 C          66,7 C        60 min       

Sparge: Batch sparge with 2 steps (2,25l, 14,75l) of 75,6 C water
 
Oppdaterte oppskriften litt... Moderator kan gjerne flytte posten til "Oppskrifter generelt", siden jeg postet feil.

Lurer også på om 100 gram kakaopulver de siste 10 minuttene i kok vil gi bedre sjokoladesmak? Og vil fettet (21/100g) ødelegge skum?
 
Jeg har laga meg en oppskrift på sjokoladestout. Den e satt sammen ved å kikke på flere oppskrifter funnet på nett, og kommet frem til sluttoppskrift basert på det, og m mine egen tro på hva som kan funke. Har lest flere steder at en bør blande i kakaopulver seinest mulig i kokinga for å oppnå god aroma fra kakaoen. Skal en ha det oppi etter kokinga, må pulveret være ferdigblanda i kokt vann, siden det lett bare blir klumper om en blander i kaldt vann. Kan også tilsette vann+kakao+nedkjølt i sekundærgjøringen for enda mer aroma fra kakaoen.

Er på mobilen nå, så jeg får ikke posta min egen recipe akkurat nå. Den er iallefall m litt høy alkoholstyrke (dextrose i oppskriften) for litt mer varm feeling når skal kose seg i en stund som passer for stout og sjokolade samtidig :)
 
JensWiken skrev:
Ugelvik skrev:
Setter pris på å få se oppskriften din. Ble sjokoladesmaken bra?

Du fant oppskriften under oppskrifter, ser jeg :)

Hehe, jeg koblet ikke helt... Men ja, gjorde det. Endte opp med å brygge slik som den er vist i første post her. Tilsatte 100g kakaopulver ved 5min. Kokte 90 min, og tilsatte 1,6L kokende vann etter en periode for å motvirke avkok, men tror det ble litt mye.
Luftet vørteren med pumpe i ca 15-20 min. Tilsatte godt rehydrert gjær. OG på 1.066/65 ca, så ikke så alt for langt unna det jeg hadde håpt på. Lite aktivitet etter 12 timer, men håper det bobler og er krausen når jeg kommer hjem fra jobb.
Blir eventuelt å tilsette mer kakao etter et par uker hvis smaken ikke er som ønsket.
 
Tror en god del tilfredstilling vil komme gjennom aromaen fra kakaoen.. var iallefall det jeg kicka på når jeg smaka en stout som hadde en del kakaosmak. Ellers var det sødmen som gjorde susen sammen med litt kakaosmak, og ellers fyldig stoutsmak. Mesketempen din er sikkert ypperlig til denne stilen :) Sikkert også god til å blande med espressokaffe, lage en espresso-stout :)
 
Tilbake
Topp