cider av eplejuice

hei! jeg har handlet meg 10,5 l med eplejuice og ei pakke med cidergjær med søtningsstoff. gjær pakken var på 8 gram som skulle rekke til 20-25 l med juice. jeg gjorde det enkelt å delte gjæren opp i to å puttet den ene delen oppi (4 gram). jeg hadde ikke gjærkaret mitt til stede så det ble ei bøtte med lokk som blei prøvd å tette med tec 7. dette ble ikke helt tett, er det farlig med tanke på smak og hygene? kan jeg egentlig ta av lokket å se hvordan det ser ut nedi bøtta? og høres det innafor ut å ha 4 gram oppi juicen?
ett annet spørsmål også, jeg har ikke noen flasker som jeg kan ha cideren på så jeg bestemte meg for å bruke noen gamle plastkanner som det har vært spylerveske osv på før. jeg har skylt å vasket dem godt, også tenkte jeg å bruke klor å desinfisere de med, er dette greit nok?
 
1. Bøtte: Ville vært forsiktig hvis det ikke er næringsmiddelgodkjent plast. Men sannsynligvis går det greit uansett. At gjæringskaret ikke er helt tett trenger ikke være noe problem, men det kan medføre oksidasjon. Det er ikke helsefarlig, men kan gi dårlig smak. Den TEC7-patenten din høres ikke optimal ut, siden det sannsynligvis vil gasse av tetningen mens den herder. Om det er helsefarlig vet jeg ikke.

2. Du kan ta av lokket, men ikke gjør det hvis du ikke må, av samme grunn som i svar 1.

3. Fire gram gjær går sikkert bra. Det ville sannsynligvis vært bedre å bruke all gjæren.

4. Spylervæske-kanner høres også veldig lite lurt ut, med tanke på matsikkerhet. Men igjen; det kan godt hende det går bra. Jeg ville ikke gjort det. Dersom du ønsker karbonert sider (som jeg regner med du gjør), vil disse kannene neppe fungere. Gå til din lokale pub og be om flasker der. De blir sannsynligvis bare glade for å bli kvitt dem. Vask dem grundig, og desinfisér dem før tapping.
 
Takk for svaret! Hvordan funker det hvis jeg tar å bytter i fra bøtta til gjærkar i løpet av noen dager? (dette ble satt lørdags kveld) vil det slutte å gjære eller noe sånt?
 
Det vil ikke slutte å gjære, men du risikerer å introdusere oksygen, som kan oksidere sideren.
 
Tilbake
Topp