Cider brygget stoppet å gjære seg

Satt eplecider brygg fra egne epler i hagen. Kun tilsatt sukker. Hadde brygget stående på bad og på varmekabler. Har stått i halv annen måned og gjæret. Alt funket ok.

For en god ukes tid siden slutten den å gjære seg (som forventet). Etter oppskrift tilsatte jeg 200gr sukker og da var den i full gang igjen :)

Planen har alltid vært å ha den stående i kjelleren. Der har jeg ett rom som ligger stabilt på temperatur (ikke for kaldt og ikke for varmt).
Ett par dager etter tilsatt sukker og mens det var god fart på den, satt jeg cideren ned i kjeller. Da stoppet den. Har gitt den nå en god ukes tid for å se om den starter igjen. Ikke vært action i gjærlåsen.
Rett ved siden av står plommevinen min med god fart i gjærlåsen :)

Skal jeg ha enda mer tålmodighet med cideren eller ta grep nå. Hva kan jeg eventuelt gjøre? Har ikke lyst å ta den opp igjen på badet og ha den stående der i ett års tid...
 
Jeg har også satt cider på samme måte med naturlig gjæring.
OG 1,040. Ingen sukker tilsatt.
2 uker på 16 grader og 1 uke på 20. Fremdeles aktivitet og SG er 1,002.
PH var 2,9, så jeg regner med at drøvelen stikker av når man skal smake på dette her.
Så er spørsmålet om man skal tilsette kunstig søtning.
Hva som lever av mikro organismer i dette her vet jeg ikke, så jeg regner med at de gumler i seg laktose også.
Så ser jeg noen tilsetter nok sukker til å få den søt. Flasker og venter til trykket er passe. Pasteuriserer så flaskene i bryggekjelen.
Ei 1/2L PET flaske vil jo gi en indikasjon på karboneringen.
Noen innspill?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
What?

Syntes du den var tørr og så måket på med mer sukker? Dette vil jo tørke ut cideren enda mer.

Kjenner meg igjen i dette, lagde en tørr sider i fjor sommer jeg også som jeg bøtta oppi noe sukkerlake i håp om å få søta den litt opp. Er ikke store forskjellen på å ta et glass cider eller en teskje kanel :) Var vel etter dette jeg lærte meg hva laktose var for noe...
 
TS har vel strengt tatt aldri skrevet at cideren er for tørr, bare at gjæringen stoppet opp når den ble satt kaldt.
Noe som i og for seg ikke er uventet. Den gjærer nok, bare litt saktere. Mer sukker vil vel kanskje booste gjæringen igjen, kanskje.
Jeg hadde latt den stå i kjelleren.
 
Er som LarsUlv sier.
Trodde ikke det var mangelen på sukker som gjorde at det var sluttet å klukke i gjærlåsen. Nivået i gjærlåsen hadde utlignet seg. Ved hjelp av måling, fant jeg ut det ikke var nok sukker i cideren.
Tilsatte derfor mer sukker i den igjen i går for å få den i gang igjen.

FrankD: Hatt min stående å klukke i 6 uker. Stoppet opp (var etter plan/oppskrift). Tilsatte sukker, men vist seg å være for lite. Har nå tilsatt enda mer og satser på å få den i gang igjen nå :)
Da skal den stå å jobbe i lengre tid. Etter rådføring med andre, vil den mest sannsynlig stå å jobbe til godt over jul. Da tilsetter jeg nok en gang mer sukker. Planen er at den skal stå i ca ett år.
 
Tror du har misforstått litt. Du kan ikke bare fortsette å tilsette sukker frem til jul. Hver gang du tilsetter sukker i karet ditt vil gjæren spise det opp og lage alkohol og CO2. Du ender opp med udrikkelig sats (med mindre du har tenkt til å destillere det).

Du tilsetter fruktjuice eventuelt sukker EN gang. Når gjæringen stopper så begynner modningen, og det er det jeg regner med du har tenkt til å holde på med til jul. Under modningen så skal det ikke ploppe i låsen din. Du sitter sikkert allerede med cider på 7-8%++. Fortsetter du så kommer den til å ende på 20% og smake skit. Stopp med en gang og la den modnes før du flasker.
 
Tror du har misforstått litt. Du kan ikke bare fortsette å tilsette sukker frem til jul. Hver gang du tilsetter sukker i karet ditt vil gjæren spise det opp og lage alkohol og CO2. Du ender opp med udrikkelig sats (med mindre du har tenkt til å destillere det).

Du tilsetter fruktjuice eventuelt sukker EN gang. Når gjæringen stopper så begynner modningen, og det er det jeg regner med du har tenkt til å holde på med til jul. Under modningen så skal det ikke ploppe i låsen din. Du sitter sikkert allerede med cider på 7-8%++. Fortsetter du så kommer den til å ende på 20% og smake skit. Stopp med en gang og la den modnes før du flasker.

Takk for opplysning jab.
Men de jeg har snakket med sier de har cideren stående i ett års tid. Skal den stå så lang tid å modne seg uten plopping?
Har hentet litt tips fra denne siden blant annet http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=25312
De tilsetter sukker mange ganger og lar den stå i ett års tid.
 
Har blitt anbefalt og sukkre i to omganger. Relativt politlige kilder fra Hardanger som har sine kubikk med sider på samvittigheten :D
 
Har blitt anbefalt og sukkre i to omganger. Relativt politlige kilder fra Hardanger som har sine kubikk med sider på samvittigheten :D
Takk for tips. Har nå sukret i 2 omganger og tenker det blir med det :) Frykter mye gale har skjedd allerede med denne cideren.
- Blitt satt rett på varmekabler og dermed sikkert for varmt.
- Åpnet noen ganger for å tilsette sukker som har gitt cideren oksygen (kan vistnok bli eddik da).
- Blitt utsatt for ugjevn temperatur (alt fra godt varmt inneklima og til nå kjeller temp på ca 10-15 gr.).

Jeg kommer ikke til å bli veldig skuffet om denne bryggen ikke blir det helt store. Var første gang og regner med å feile noen ganger før jeg treffer.
Har allerede begynt å planlegge neste runde brygging med cider. Setter den da direkte i kjeller (10-15gr) i to uker for gjæreing på naturlig fruktsukker. Etter det tilsetter jeg sukker og lar dette gjære seg (6-8 uker vistnok). Tilsetter sukker en gang til og lar dette også gjære seg ferdig. Når dette er ferdig, tar jeg brygget over i ny dunk for å fjerne bunnavfall. Lar denne dunken så stå i lang tid for å modne seg.
 
Jeg er inne i test nr 2. Pasteurisert med 78 grader i 20 min og mangrovejack cidergjær. Ikke tilsatt sukker. Vil ikke ha den sterkere enn 5-6%.
Hjemmesnekret utstyr. Og 4 nye epletrær plantet[emoji6].
Pressa virket fint. Kverna virket dårlig. For lite moset slik at utbyttet ble for dårlig. Nå har jeg et år å forbedre dette på.
4c86a5cd6d498fb0112c359adabc2dc1.jpg

0a61f137cfe293f2f1a8d292ea6c5195.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp