Cider, gjærer ikke

Morn! Kjeda meg igår og satte en cider på firstprice eplejuice etter råd fra en kompis, fikk en cidergjær fra Mangrove Jacks på Bryggeland som de mente skulle gjøre susen.
Det er ca. 30 timer siden jeg satte den nå, og gjærlåsen gir ikke en eneste lyd fra seg. Verdt å vente litt til, eller skal jeg gi opp?
 
Definitivt vente. Dersom det fremdeles ikke skjer noe, prøv å tilsette gjær på nytt. Forutsetter at temperaturen er riktig.
 
Står i romtemperatur, ifølge gjærpakka skal den stå i 18-24 grader, så tipper det ikke er tempen det er noe feil med.
Oh well, får vente en dag til.
 
Sjekk om det er E-stoffer i juicen; Fks. E-203. Dette er Kaliumsorbat, dvs. "gjærstopp". Samme som man kjøper på bryggebutikken.

Ellers går det tregere å gjære eplejuice enn vørter, og juicen mangler en del næringsstoff som finnes i vørter. Det er lurt å bruke "Wyeast yeast nutrients" eller tilsvarende.

Når jeg lagde cider sist tok det ca. 4 uker. Mener bestemt det var den billigste juicen fra Rema.
 
Tar du lokket av så bør du sjekke gravity. Da vet du om den er startet, nå forutsetter du at gass ikke går ut andre steder enn i gjærlåsen. Har en tilsvarende på gang med Nottingham. 2liters kartonger til 6-7 kr/l. Kjøpt på Kiwi og er kanskje samme sort?
Målte OG til 1.042.
 
Samma OG idag gitt, to døgn etter at den ble satt, men med det tykt brunt skum på toppen som det lukter veldig gjærete av.
 
Da er den nok i gang, men det er sannsynligvis en lekkasje fra karet. Eplesaft/juice gjærer mye senere enn vørter.
 
Luftlekkasje altså? BAre andre gang jeg bruker karet, er et 30L kar fra Bryggeland, men første batch (ekstraktøl) gjæra også dårlig, ga seg bare etter 3 dager. Hm. Kanskje prøve å stikke det over på en vinballong
 
Luftlekkasje altså? BAre andre gang jeg bruker karet, er et 30L kar fra Bryggeland, men første batch (ekstraktøl) gjæra også dårlig, ga seg bare etter 3 dager. Hm. Kanskje prøve å stikke det over på en vinballong
Det er null problem at co2'en lekker ut, og det er ganske vanlig
 
Hvor mye lengre tid er vanlig med slik billigcider kontra std øl?
Har nok bommet noe på temperaturhevingen. Den startet greit iløpet av 24timer og jobber tilsynelatende
godt fortsatt etter en ukes tid.
1 pk Nottingham i 12l cider.
 
Starta å ploppe igår kveld, bare 5 døgn etter at den ble satt, skulle kjøpt med noe tålmodighet sammen med detta greine tydeligvis.
 
Og DER gikk den i dass, har ikke ploppa siden før helga, og så idag at karet har begynt å lekke, etter bare andregangs bruk. Driten!
 
Plopping er en dårlig indikator på gjæring som det også er nevnt over her. Du hadde fått skum på toppen som er en mye bedre indikator på gjæring, nærmest feilfri fordi da veit man at noe skjer. Cider tar tid å gjære, mye lenger enn øl. Smør deg med et grundig lag tålmodighet neste gang.

De små ventilene har en tendens til å lekke. Det lønner seg å ha en del på lur i tilfelle rottefelle. Sjekk alltid med vann eller starsan før du setter noe på det.
 
Tilbake
Topp