Cider gjæring

Presset epler fra hagen og pasteuriserte ved 80gr, satt til gjæring med WLP001 200mrd celler, brukte en teskje gjærnæring i starter. OG 1.042. Etter en uke var SG 1.024, og etter 10 dager 1.020. Altså gjæringen går ikke fort. Er hastigheten normal for cider eller er det noe feil? For å ikke få en for tørr cider kan jeg stoppe gjæring ved f.eks 1.008 ved å sette karet kaldt og tappe på fat? Eller bør den gjære helt til den stopper?
 
Hvor kaldt står de? Mine gjæringskar står på ca 10-11 grader.
Tradisjonell cider, uten tilsatt gjær, gjæres over flere måneder....

Har laget 2 stykk 25 liters gjæringskar. Det ene har jeg brukt Mangrove Jack M02 cider gjær, det andre er tenkt å bruke naturlig gjæring på. Vanlig cider fra Hardanger sukres opp utover i gjæringsprosessen helt til man dreper gjæren. Da ender man opp med en cider på kanskje 12%, som etter min mening er litt for mye power. Jeg har mer lyst til å havne på et sted mellom 6 og 7%. Og jeg har tenkt å karbonere den.
Min tanke er å kjøre dette fra gjæringskar gjennom filter på 1 micron, da skal man etter hva jeg har lest fjerne all gjær. Og så karbonere på fat.

Men jeg har også lurt på om jeg vil søte den litt opp, cidergjær gjærer ned 1.000 og kanskje lavere. Lurte da på om jeg skulle bruke gjærstopp og så sukre den opp for så å karbonere på fat.

Noen som har erfaringer med noe av dette?
 
Ingen erfaring, men om filtreringa fjerner all gjær bør du vel kunne søte med sukker? Eller eplesaft, men den ville jeg kanskje pasteurisert, sånn for sikkerhets skyld.
 
Tilbake
Topp