Cider. Helst gjære lavt?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Skal sette to batcher med cider (av jus). Skal bruke wlp775 og Mangrove Jack cidergjær. Blir det best å gjære lavt (og lenge)? Typ 18 grader i 3 uker?
Og er det sant at den bør stå på flaske i ett år før den er "drikkeklar"?
 
Jeg gjæret med wlp775 i 3 uker ca på rundt 17/18 grader.
Slang de på flaske og begynte å testdrikke etter 6mnd da var det lite kullsyre og ikke spesielt god. Men fortsatte å drikke av den. Og etter et år når den begynte å bli skikkelig god og bedre med kullsyre hadde jeg ikke mer en noen få flasker igjen. Så vil nok anbefale å la de stå en god stund
 
Jeg gjæret med wlp775 i 3 uker ca på rundt 17/18 grader.
Slang de på flaske og begynte å testdrikke etter 6mnd da var det lite kullsyre og ikke spesielt god. Men fortsatte å drikke av den. Og etter et år når den begynte å bli skikkelig god og bedre med kullsyre hadde jeg ikke mer en noen få flasker igjen. Så vil nok anbefale å la de stå en god stund
Kullsyre bør du jo klare å få rimelig kjapt, med mindre den er veldig veldig sterk. Modningen kan nok ta lenger tid.
 
Juice har typisk rundt 1050 sukkerinnhold og det er ingeting som skaper restsødme. Alt gjæres og resultatet blir en FG rundt 1000. Når jeg prøvde syntes jeg den var god men dritsur fra dag 1. Ville holdt meg i nedre temp område for gjæren bare for å forsikre meg mot usmaker. Surheten kan en bli vant til (slik den er i Cider fra Somerset i England) eller en kan søte den opp slik Nordmenn og Svensker liker. Jeg feiget ut og tilsatte vanlig sukker på fat, mest for at damene skulle like den.
Mange hevder at cider trenger et års tid, men det kan hende at dette har sammenheng med at folk gjør mye feil med gjæring slik at ryddejobben blir større. Foreslsår en ukentlig drikketest.
PS min var fra nypressede epler fra hardanger, og jeg spontangjærte den med gjær som allerede var i juicen (fra skallet regner jeg med).
 
Takker for tips. Setter de på 17 grader. Neste uke prøver jeg en batch med frukt og brett i tillegg.

Hvis dette blir noenlunde godt - helt grei cider - så er dette er latterlig enkelt og billig prosjekt. Blir ca 3,50 kr pr halvliter og tar 10 minutter å lage. Tiden vil vise.
 
Jeg mener å se noen fellestrekk mellom cider- og mjødfermentering. Begge går på fermentering av enkle sukkerarter i næringsfattige miljøer.

I mjødverdenen vet man at for å unngå å måtte modne vekk usmaker i nesten ett år må man tilsette gjærnæring oppløst i vann de første tre, fire dagene. De pisker samtidig ut co2 som man gjør med vin - alt for å gi gjæren bedre kår slik at usmaker som før måtte lagres bort aldri blir laget.

Cider har en lavere OG som regel, og jeg ville droppet pisking i frykt for oksygen (kanskje den første dagen?), men neste cideren min har jeg tenkt til å prøve gjærnæringen.

Har også laget cider av billig butikkjuice før, og det har blitt godt til slutt, men det tok over 6 mnd før jeg ville si det var godt.
 
Jeg mener å se noen fellestrekk mellom cider- og mjødfermentering. Begge går på fermentering av enkle sukkerarter i næringsfattige miljøer.

I mjødverdenen vet man at for å unngå å måtte modne vekk usmaker i nesten ett år må man tilsette gjærnæring oppløst i vann de første tre, fire dagene. De pisker samtidig ut co2 som man gjør med vin - alt for å gi gjæren bedre kår slik at usmaker som før måtte lagres bort aldri blir laget.

Cider har en lavere OG som regel, og jeg ville droppet pisking i frykt for oksygen (kanskje den første dagen?), men neste cideren min har jeg tenkt til å prøve gjærnæringen.

Har også laget cider av billig butikkjuice før, og det har blitt godt til slutt, men det tok over 6 mnd før jeg ville si det var godt.
Hmm. Vanlig gjærnæring, oppløst i vanlig springvann?
 
Tror white Labs sin funker. Viktig at det er DAP (diammoniumfosfat?) i den. Kokt og nedkjølt vann helst. Er små mengder vann, da - jeg ville hatt det nærmere 30C for å få oppløst det ordentlig. Det er også relativt store mengder gjærnæring for oss som er vant til bruk i ølbrygging.
 
Interresant det med visping. Hva om en bare rister karet uten å ta av lokket? Blir kvitt mye co2 uten å tilføre luft.
 
Når jeg pisket mjøden min ble jeg overrasket over hvor lenge jeg kunne stå og piske, det kom bare mer og mer co2 ut av mjøden, så det hjelper nok, men det er mye oppløst co2 i dette, altså. Så da får en riste en stund.
 
Tilbake
Topp