Cider krisehjelp

Hei.

Jeg er helt ny med alt som har med brygging å gjøre. Men har lest en del.

Situasjonen: Satte 25 liter eplejuice med 1042 på tirsdag, gjæring var til godt i gang etter 24 timer (i går). Står i rom som er ca 20 grader. Skulle være lur i går og "booste" litt. Blandet 1 kg brunt sukker med 1 liter svakt oppvarmet eplejuice. Tilsatte når sukkeret var oppløst og rundt 30 grader. Ble 1052. Etter 24 timer (i dag) er det nesten ingen aktivitet... :( Har jeg drept gjæren og kan / bør jeg gjøre noe for å starte det igjen?

Tips mottas med takk! :)

Paul René
 
Har du sjekka om lokket sitter godt på? Selv om det ikke plopper, trenger ikke brygget være ødelagt. ;)

Takk for svar. Lokket sitter tett på. Det er bare for stille i overflaten – ingen "skumming" som det var dagen før. Kan gjæren være så følsom for små temperaturforandringer eller tilsetninger etter en dag?
 
Takk for svar. Lokket sitter tett på. Det er bare for stille i overflaten – ingen "skumming" som det var dagen før. Kan gjæren være så følsom for små temperaturforandringer eller tilsetninger etter en dag?

Sitter det noe gugg på veggene høyere opp enn vørteren? Hvis det gjør det så har du sannsynligvis gått glipp av moroa mens du sov. Det du gjærer er så og si bare enkle sukkerarter, når gjæren får kloa i dette så stikker de på byen, og de kan feste hardt og så dra hjem tidlig. Men beste er uansett å bare måle SG.
 
Liker analogien.. :) Ser ikke noe gugg. Passet på å røre ned alt "skum" når jeg tilsatte sukkerlaken i går. Liker ikke tanken på at de har dratt hjem tidlig. Får vel måle og se om de arbeider i skjul.
 
Jeg mente ikke at de har gått hjem "og lagt seg", da jeg skrev dratt hjem tidlig, mente at stormgjæringen kan gå rimelig fort i enkelte tilfeller, det skjer mye i kulissene. Men mål, det er kun etter en måling du har gode data og da kan ta standpunkt til om noe bør gjøres.
 
Det ble faktisk full fart kort tid etter. Har ploppet nå i 8 dager etter det (altså 10 dager siden start). I dag var det bråstopp (ingen plopping). Endte på 0.998. OG var 1.052. Skal vel tilsi 7-8%. Hva gjør jeg nå? Flytte til ny beholder, flaske med litt sukkerlake, eller skal det skje mer bak kulissene?
 
Tilbake
Topp