Cider modning

Hei.

Hvordan modner folk sin cider?

Leser at folk stikker om etter gjæring og lar det stå i dunken før de flasker, mens andre modner på flaske.
Mørkt og kjølig ser jeg de fleste modner cideren sin.

Tar imot erfaring.

På forhånd takk.

Jeg fatet min cider på cornelius fat, etter et år ga jeg opp da jeg ikke synest den var god. Men glemte den helt av. Etter 2 år dmalte jegbpå ddn før jeg skulle helle den ut. Knall god.

Kjørte på med litt ekstra kullsyre og det ble meget bra.

I høst fikk jeg presset epler og gjæret det. Denne ble etter å stått på gjæringskar bare værre og værre. Ble eddik til slutt, så neste gang så gjærer jeg ned og overfører det til fat med engang for lagring..

Jeg fatet min cider på cornelius fat, etter et år ga jeg opp da jeg ikke synest den var god. Men glemte den helt av. Etter 2 år dmalte jegbpå ddn før jeg skulle helle den ut. Knall god.

Kjørte på med litt ekstra kullsyre og det ble meget bra.

I høst fikk jeg presset epler og gjæret det. Denne ble etter å stått på gjæringskar bare værre og værre. Ble eddik til slutt, så neste gang så gjærer jeg ned og overfører det til fat med engang for lagring..

Eddik utgår :)

Får flaske etter gjæring og "glemme" dem :)

Spontangjæring på PET-kar i ca 2 månder så flasking og modning vartfall frem til påske i kald og mørk kjeller
.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Jeg laget cider av epler og brukte den gjæren som fins i eplene. Tilsatte bare sukkerlakke, ble god og sterk. Med ganske utpreget alkoholsmak. Sto og gjæret nesten 1 år i kjelleren. Etter enda et halv år forsvant en del av alkoholsmaken og jeg syns cideren ble betraktelig mye bedre. Men har ingen ide om hvor sterk den er. Men modning hjalp tydeligvis. All modning skjedde før flasking.

OT: Jeg vurderer å ta mer sukker på etter at jeg har flasket den, for å prøve å karbonere cideren. Noen som har erfaring med karbonering av "vill gjær" fra epler?

Hadde 30 liter cider basert på epler fra Lofthus I Hardager (kjøpt ferdig eplesaft fra presseri der), denne ble spontangjæret og tilsatt sukker underveis. Etter 7-8 måneder gjæring/lagring på plastikk kanne ( stakk den om etter ca 3-4 måneder), ble den flasket. I den forbindelse tilsatte vi sukkerlake (8gr/ltr), men det ble marginalt med bobler. Har nye 30 ltr på gang I år, denne gang kommer vi til å tilsette gjær av type Lalleman CBC-1 sammen med sukkerlaken, så få vi håpe på bobler I år.

Tilbake
Topp