Cider oppskrift

SAT

 
Er ganske så ny her, og har tenkt å prøve meg på en eple cider. Jeg har en juice maskin som jeg tenkte jeg skulle lage eplesaft med, og lurte på om noen hadde noen oppskrifter på rundt 10 liter eplecider. Ønsker å lage en litt søt, men også litt tørr eplecider, ønsker også og oppnå en alkoholprosent på rundt 5-6 %. Har noen spørsmål angående dette:

- Hvilken gjær? (for å få mest mulig søthet)
- Hvor mange grader bør det pasteuriseres på?
- Bør saften siles før gjæring ?
- Hvor lenge skal den stå? (Hvilke målinger skal en ta før en vet at en kan flaske, uten at det eksploderer).
- Hvilke epler i butikk bør brukes ?

Det trenger ikke å være den mest avanserte oppskriften du får, tenkte bare og bruke dette som ett ekspriment.
 
Heisann.

Først og fremst, Å lage god cider tar veldig lang tid...

Er du ute etter søt cider kjøp et cider sett på Europris, jeg syns det var grusomt søtt kliss. Men mulig det er det du er ute etter?

Men for å lage virkelig god cider trenger du kun epler.
Jeg plukket masse epler som jeg vasket og skylte i rent vann, nedfalsfrukt kan brukes, er eplene råtne går det veldig fint å skjære vekk det skadete partiet. De beste eplene er såkalte vinter epler og litt bitre sure beske epler. Søte epler fungerer  men de andre er best.
Kjørte det så gjennom jucie maskinen. Har en wilfa sak. Tømte det rett på dunk. Fikk ca 30 liter. Satt på lokk og gjærlås.

Du trenger ikke ha i sukker eller gjær. Ikke ødelegg cideren med å ha sukker i ,det er nok sukker i saften. Villgjær fra eple skallet er fantastisk.
Her er du ute etter smaken ikke alkohol prosent. Kan tenke meg den ligger på rundt 4-4,5. Er det alko du er ute etter da er du tilbake på Europris og handler cidersett der.

Jeg prøvde med butikk epler en gang men fikk ikke igang gjæringen...
Cideren gjærer med undergjær.
Det er veldig viktig at du ikke setter den på badet el. For å lage god cider må den ha ca 5-7 grader ideelt, jeg har en uisolert bod i huset som passer perfekt. Det er en kjellerbod som gjør at tempen om sommeren ikke blir for høy. Den må selvfølgelig være frostfri.

La den stå urørt på dunk i minst 12! mnd gjerne noen mnd lengre... Pass bare på at det er vann i gjærlåsen

Stikk om dunken, vær veldig nøye med renhold...
Tilsett ca 190 gram sukker kokt i litt vann, vent til det har kjølt seg tøm det i om kvelden og morgenen etter er du klar til å tappe... Da har sukkerlaken blandet seg godt og gjæren fått litt tid til å våkne....

Husk å bruke flasker som er egnet, dvs at de tåler trykk. Det tar også veldig lang tid for carboneringen skal bli ferdig. minst et par mnd. men jeg skal love deg at det er verd å vente på ;-) Når du carbonerer er det best å oppbevare flaskene i romtemp. Ha dunken en uke i romtemp etter du har stukket den om før du tilsetter sukkerlake.

Cideren er holdbar i ca 7mnd...

Dette er den beste cideren som finnes, syrlig og søt på samme tid. Jeg har nesten 30 liter som er flasket og klart til ca mai... 16 mnd på dunk...Kan nesten ikke vente;-) Det er rett og slett noe av den beste drikke jeg har smakt noensinne!

Lykke til!
 
Har satt en cider nå.

Brukte 15 L Eplejuice fra coop (betalte 10kr for 1,5L kartong)
WLP 775 English Cider Yeast
Målte OG til 1.040 før start, så tilsatte rundt 300g sukker.

Noen som vet hvor lenge dette må stå? Og bør jeg flaske når den FG er rundt 1.000 ? Eller bør den stå i dunken for klarning og godgjøring en stund etter ?

Hvordan oppnår jeg karbonering på flasker? Noen som har en anbefalt mengde angående karbonering på flasker (At det ikke blir flaskebomber)?
 
SAT skrev:
Har satt en cider nå.

Brukte 15 L Eplejuice fra coop (betalte 10kr for 1,5L kartong)
WLP 775 English Cider Yeast
Målte OG til 1.040 før start, så tilsatte rundt 300g sukker.

Noen som vet hvor lenge dette må stå? Og bør jeg flaske når den FG er rundt 1.000 ? Eller bør den stå i dunken for klarning og godgjøring en stund etter ?

Hvordan oppnår jeg karbonering på flasker? Noen som har en anbefalt mengde angående karbonering på flasker (At det ikke blir flaskebomber)?

Jeg lagde en lignende cider som ble veldig bra. Den lot jeg stå i romtemperatur i 5 uker før jeg flasket, da var den på 1,000. Godt mulig den er ferdiggjæret tidligere, men jeg tror det er lurt å være tålmodig. Smaken blir ganske tørr, noe som passet meg fint. Det ligner ikke på den søte svenske typen cider som er utbredt på butikken, og godt er det  ;D

Karbonering med 6 gram sukker per liter slik som med øl fungerte fint. Det var ikke noe kullsyre etter et par uker, men etter noen måneder ble det bra.

Når muligheten byr seg skal jeg gjøre et forsøk på fremgangsmåten yngve har postet i denne tråden, det virker litt mer spennende enn å lage den fra eplejuice.  :)
 
Etter å ha smakt på cideren som Per Inge på olbrygging.no laget for noen år siden, prøvde jeg oppskriften hans.
I Grimstad var det mulighet til å få kjøpt råsaft fra eplepressa til Puntervold, dessverre ikke nå lenger. Det var epler som ble levert inn, og det var mange forskjellige sorter. Jeg fikk fyllt et spann med 25 liter råsaft. Tilsatte 2 kg med sukker, for å få en litt sprekere prosent, og Nottinghamgjær. "Glemte" spannet i kjelleren i nesten et år. Stakk om, og fylte det på et cornyfat, og tilsatte CO2 med brannslukkeren.
Den stod videre å godgjorde seg i flere måneder, og den ble farlig god! Ble veldig tørr, akkurat slik jeg ville ha den. Ble døpt "Haugetos farlige cider" av vennene, for etter et stort glass med den gikk rullgardinen ned.

Uansett hva du velger å gjøre, kan du nesten ikke feile, ved å bruke god tid vel og merke...
 
Noen som anbefaler karboneringsmetode til cider ? Noen som har prøvd og tvangskarbonere med en sodastream? Har vurdert og kjøpe ett cornyfat, og tvangskarbonere der, tips, erfaringer?
 
Har nå 15 liter cider med eplejuice fra coop og med wlp775 til gjæring. Idag Kjøpte jeg settet "On the rocks premier" hos europris, denne er nå kommet i gjæringskar og gleder meg til å smake resultatet av begge. Er spent på smaken av europris sitt sett i forhold til den med eplejuice :) stay tuned!
 
Fekk tak i epleråsaft frå Hardangercider i haust. Eg gløymde å måle OG. Nokon som har ein ide om kor høg OG er på slik saft? Kunne vore kjekt å vite for å rekne ut alkoholnivået i sluttresultatet.
 
TerjeR skrev:
Fekk tak i epleråsaft frå Hardangercider i haust. Eg gløymde å måle OG. Nokon som har ein idé om kor høg OG er på slik saft? Kunne vore kjekt å vite for å rekne ut alkoholnivået i sluttresultatet.

De fleste av mine fem varianter har ligget mellom 1.040 og 1.045 i utgangspunktet
Du får da mellom 5,2 og 5,9% cider
 
FG på min cider er nå på rett over 1,000. Den er ca på 1,0000, er dette nok til å flaske? Eller bør den gjære mer? Det kommer ca 1 plopp i minuttet.
 
SAT skrev:
FG på min cider er nå på rett over 1,000. Den er ca på 1,0000, er dette nok til å flaske? Eller bør den gjære mer? Det kommer ca 1 plopp i minuttet.

La den stå kjølig ca 2 uker etter at den har roet seg helt.
Så stikker du om til et nytt gjæringskar eller ballong som får stå kalt i 2-6 uker før du tilsetter 6-8 gram sukkerlake pr/liter du tapper på flaske.
La den da stå i romtemp i 2-3 uker for å få kullsyre før du setter den kalt til lagring.
Det å si at den så må lagres i laaaaaaaaang tid før den kan drikkes er bare tull.
Smaker helt nydelig med en gang men smaken forandrer seg ved lagring.
 
Da har jeg fått smakt på begge ciderene.

Cider settet fra Europris var relativt enkelt å lage, etter lagring slik som angitt på pakken så la jeg en flaske i kjøleskapet for å få den nedkjølt. Smaken på denne var ganske så fruktig og søt, men smaken er ganske kunstig. Dette er en cider som ville passet en varm sommerdag, synest den var ganske godt og lett drikkelig jeg.

Den cideren jeg satt med eplejuice fra butikken og WLP 775 cider gjæren, ble faktisk ganske god. Den har stått i gjæringskaret i 2 uker og 2 dager nå, og målte FG til 1,000. Den er blitt veldig tørr og god på smak, regner med smakene vil komme mer frem etter en stund til lagring.

Hvordan går jeg videre frem? Ville dere flasket den, og lagret? Eller stikke den om til dunk, og sette til lagring? Hva er optimal lagringstemp?
 
I og med at du bruker juice trenger du ikke stikke om.
Kok opp sukker ala 7-10 gr/liter (ja man trenger faktisk mer enn til øl)
bland dette å tapp på flasker.
Lagres kjølig.
Smak innimellom for å kjenne forandring, men husk å ikke drikke alt..
Jeg har tilsatt noen dråper kunstig sukker på noe og liker denne bedre enn den som er helt tørr
 
Var på vestbrygg og kjøpte WLP 775 cider gjær, jeg lot den bare ligge i en time og to, rista den og deretter tømte jeg den rett i juicen i gjæringsdunken :skitbra:
 
Tilbake
Topp