Cider som ikke gjærer ut?

LJS

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har forsøkt meg på å lage en enkel Cider av eple juice kjøpt på butikken. Jeg helte juice 16 liter på et corneliusfat ristet inn litt luft og helte i en pose Lutra Kveik. Lukket igjen og satt på en ventil sånn at det skulle være max 1 bar trykk. Det har gjæret men det har stoppet helt opp på 1.012 i ca en uke nå. Totalt har det stått ca 2 uker. Temp ca 20 grader. Hva er gale? Eller er jeg bare utålmodig?
 
Hei, jeg har forsøkt meg på å lage en enkel Cider av eple juice kjøpt på butikken. Jeg helte juice 16 liter på et corneliusfat ristet inn litt luft og helte i en pose Lutra Kveik. Lukket igjen og satt på en ventil sånn at det skulle være max 1 bar trykk. Det har gjæret men det har stoppet helt opp på 1.012 i ca en uke nå. Totalt har det stått ca 2 uker. Temp ca 20 grader. Hva er gale? Eller er jeg bare utålmodig?
Kanskje mangel på næring (FAN)? Ha i ei halv teskje gjærnæring og se om det skjer noe. (Kok den i vann først, så klart.)
 
  • Like
Reaksjoner: LJS
Takk det er nå forsøkt så får jeg se hvordan det går.
Om det skulle vise seg at det ikke gjærer mer ned, er det da ok å drikke det uansett? Jeg smakte på det nå før jeg tilsatte næringen og synes det smakte godt, sikkert litt søtere en det skal men helt ok synes jeg.
 
Takk det er nå forsøkt så får jeg se hvordan det går.
Om det skulle vise seg at det ikke gjærer mer ned, er det da ok å drikke det uansett? Jeg smakte på det nå før jeg tilsatte næringen og synes det smakte godt, sikkert litt søtere en det skal men helt ok synes jeg.
Det er mest sannsynlig helt trygt å drikke det, men å flaske det kan være skummelt, skulle den fortsette å gjære på flaskene og du har tilsatt sukker for karbonering kan det bli flaskebomber, og det, er ingen spøk. Fater du derimot er det null problem :)
 
hva var OG da, vet du det?
Høres ikke ut som noe er gale. Høres bare ut som OG var oppe i 1.072 e.l. og 1.012 er ikke uvanlig FG når jæren er ikke beregnet for høye alkoholverdier. hvis den har vært stabilt 1.012 i to uker skal heller ikke flaskebomber være et potensielt problem (sålenge man ikke lagrer i et år eller noe).

Addendum: Smell i deg 4 halve; blir du brisen så er det sikkert minst 6.5% ,)
 
Sist redigert:
Det står på fat å gjærer. Hadde egentlig bare tenkt å la det stå. Eller bør jeg tappe det om til et nytt fat? Det skal ikke lagres særlig lenge, kun noen uker på kjøl. OG var 1.050 eller 1.055 skrev det ikke opp men en av de er jeg sikker på det var.

Med fire halve så hadde jeg nok blitt brisen om de var 5% også tenker jeg.
 
Det står på fat å gjærer. Hadde egentlig bare tenkt å la det stå. Eller bør jeg tappe det om til et nytt fat? Det skal ikke lagres særlig lenge, kun noen uker på kjøl. OG var 1.050 eller 1.055 skrev det ikke opp men en av de er jeg sikker på det var.

Med fire halve så hadde jeg nok blitt brisen om de var 5% også tenker jeg.
Om du bruker flyteball i fatet så det tappes fra toppen kan du bare tappe fra samme fat.

Jeg har laget en cider med eplejuice fra butikken og den gjæret ut til 0.999.
 
Med 50-55 poeng så skal den gjæres fint ned til 0-8 poeng så det virker som gjæren kan ha hatt dårlig helse (cellemengder) og har flokkulert og på tross av å være kveik, har ikke tålt alkoholen (grunnet dårlig helsetilstand). Du har over 5% allerede alkohol i den cideren da, så.
Men du nevner 1 bar, så hvis du trykkfermenterer så synes jeg å huske at jeg holdt maks 0.5-0.7 bar (nå er det mange år siden jeg gjorde det.. var tøft men synes tilslutt det var litt dekadent og unødvendig). Det kan være jeg husker feil siden det er mindre enn atomosfærisk trykk sånn sett men lar du trykket gå for høyt vil det også hindre gjærens evne til å tåle alkohol. Man kan eventuelt enten:

1. legge til ny gjær og ikke bruke trykk men kun vannlås
2. stikke om og bruke PET flasker og dermed ikke risikere knuste flasker e.l. og drikke den med ~5.2% som den er.
3. la den stå videre i de ukene du snakker om og håpe nåværende gjær vil fortsette. *

* MEN, hvis den har stanset på 1.012 i en uke ville jeg selv antatt nåværende gjær er litt 'fed up & done with life'.

(siden den er 5+% og du sa det var nok til å få deg brisen med 4 halve kan du jo som 4. ofre 2 liter in the name of science! ,=))

Ohg ja, drikke det kan du, sannsynligvis fiser du bare en del mer :)
 
hvis den er stabil på den fg'en så er det jo bare å flaske, den er da lit søtere enn hvis den gjæret helt ut, men da trenger du ikke ettersøte den hvis du ønsker det. det kan derimot være et problem hvis du skal flaskekarbonere den siden det er usikkert om den bare tar en pause eller er helt ferdig.
 
hvis den er stabil på den fg'en så er det jo bare å flaske, den er da lit søtere enn hvis den gjæret helt ut, men da trenger du ikke ettersøte den hvis du ønsker det. det kan derimot være et problem hvis du skal flaskekarbonere den siden det er usikkert om den bare tar en pause eller er helt ferdig.
Du kan ikke få karbonert den på flaske uten å få liv i gjæren igjen - og da går det neppe bra.

Å få til søt, naturlig karbonert cider på flaske er ingen enkel sak:). Det enkleste om du vil ha søt cider på flaske, er nok å gå veien om fat. Da kan du drepe gjæren, og så karbonere med CO2 fra flaske.
 
Tilbake
Topp