Cider som ikke gjærer

janto

Norbrygg-medlem
har et spørsmål om cider.
Har presset 24 liter eplesaft.
Tilsatt ascobinsyre for å hindre oksidering .
Campden for å drepe villgjær.
Pectolase for klaring.
Gjærnæring.
Sukker oppløst i vann, slik at jeg fikk OG 1,050
Dette sto i to døgn før jeg stakk om karet.
Har 21 liter klar eplesaft, som ble tilsatt 2 pakker med cidergjær som ble oppløst i lunkent vann før tilsetting.
Har nå stått i bod på 18 grader i 3 døgn. Ingen reaksjon i dunken. Ikke en gang en liten «rand» langs kanten av saften inne i dunken. Den er helt klar.
Noen som vet hva som kan ha skjedd, evt hva som bør gjøres?

TurboJens

Norbrygg-medlem
Antar at du også har tatt en måling nå.
Og at du tilsatte gjæren etter omstikking (ser ikke helt poenget med omstikking etter to døgn for øvrig)?

I cideren jeg satt her så jeg litt ut i prosessen (var ikke tilstede under en eventuell stormgjæring) ingen tegn til gjæring annet enn at trykket økte, ikke noe skum/bevegelse etc.
Før du eventuelt prøver med mer gjær så kan du jo prøve å sette den litt varmere.

Jeg opplevde at jeg måtte tilsette en god porsjon med gjærnæring i min batch hvor jeg hadde brukt campden-tabletter.. Og at det tok lang tid før gjæringen kom i gang.
Dunken min sto i et rom med ca 22 graders varme.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

janto

Norbrygg-medlem
Antar at du også har tatt en måling nå.
Og at du tilsatte gjæren etter omstikking (ser ikke helt poenget med omstikking etter to døgn for øvrig)?

I cideren jeg satt her så jeg litt ut i prosessen (var ikke tilstede under en eventuell stormgjæring) ingen tegn til gjæring annet enn at trykket økte, ikke noe skum/bevegelse etc.
Før du eventuelt prøver med mer gjær så kan du jo prøve å sette den litt varmere.

Gjæren ble tilsatt etter omstikking. Akkurat nå er OG 1,050

janto

Norbrygg-medlem
Jeg opplevde at jeg måtte tilsette en god porsjon med gjærnæring i min batch hvor jeg hadde brukt campden-tabletter.. Og at det tok lang tid før gjæringen kom i gang.
Dunken min sto i et rom med ca 22 graders varme.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Kan jeg tilsette mere gjærnæring nå, mon tro??

erikraude

Norbrygg-medlem
Den har stått med lokk på, før jeg stakk den om. Var mye "dritt" i bunnen, så ca 2 liter ble igjen
That's your problem right there! :D

For å utdype: Svovelen dreper gjær. Den må få fordampe før du tilsetter gjær, ellers vil den dø.

Sist redigert:

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Som erikraude her skriver må du være sikker på at svovelen har fordampet (selv har jeg latt dunken stå i minst ett døgn med et rent kjøkkenhåndkle over slik at svovel kommer ut, men ingen drit inn). Når dette er gjort kan du tilsette ny gjær.

Topp