Cider som ikke har karbonert

n5k

Norbrygg-medlem
Jeg har satt tre forskjellige batcher med eplecider det siste halve året. De to første funka veldig bra, og fikk bra med kullsyre.
Den siste jeg satte kjørte jeg coldcrash på, stakk om, og tilsatte 500g. laktose (på 25 liter) etter to uker, og lot den stå en uke til. Dette burde jeg ikke har gjort. Coldcrashen har nok tatt ut det aller meste som var av gjær i suspensjon, så jeg burde hoppet over hele omstikkingen, tror jeg.

Uansett - etter en uke stakk jeg om igjen, med 6g. sukker pr. liter, og flasket som normalt. Nå har den stått 3 uker på 20-22 grader, og er rimelig død. Får en liten fizz når jeg tar korken, og ørlite prikking på tunga, men null skum og null bobler.

Så - hva gjør jeg nå?

Jeg har vært litt slakk i noteringa underveis, da dette var tredje gang, og de to første gikk fint. Jeg vet jeg noterte FG en gang og to, og mener å huske 1.012 som et tall, men jeg finner ikke det notatet i boka jeg bruker til brewnotes. Og jeg husker heller ikke om dette tallet er fra før jeg tilsatte laktosen eller etterpå, men jeg tror kanskje det kan ha vært målt før tilsetting.
Uansett så leser jeg nå 1.016 på hydrometeret - noe som, i mitt hode, virker litt som om sukkeret jeg tilsatte ved flasking ikke er spist i noe særlig grad. Tenker jeg riktig her nå? Hvis jeg tar utgangspunkt i at FG var 1.012, og at jeg tilsatte 6g/l. så skal FG stige med ca. 0.003 - right?

Så - det jeg tenker er at jeg vil poppe alle korkene, og tilsette litt gjær i hver flaske. Vil helst ikke tømme ut alt og blande inn og flaske på ny - føler dette øker sjansene for infeksjon betraktelig.

Jeg har en pakke med Safbrew F-2 som jeg tenkte å bruke på dette, og tenker å kjøpe en dråpeteller (heter det det?) på apoteket. Så er planen å rehydrere gjæren, og bruke dråpetelleren til å dosere.

Og spørsmålet blir da - hvor mange dråper i hver flaske? (0,5 l. flasker)

Alle tanker, tips og triks mottas med stor takk! hehe
 
Du har misforstått, ja. Stakk om og tilsatte laktose. Stakk om igjen før flasking, og tilsatte vanlig sukker.
 
Jeg coldcrashet (uten gelatin) på et Mangrove Jacks cider-sett, brukte medfølgende gjær, og opplever det samme: Minimalt med futt og svært lite bunnfall/gjær i flasken etter to uker.
 
Her er det snakk om cider med butikkjuice og Nottingham. Har satt to batcher tidligere som funka fint, så jeg tipper det skjedde fordi jeg stakk om da jeg tilsatte laktosen.

Men spørsmålet mitt står fremdeles ubesvart - hvor mange dråper F-2 bør jeg tilsette hver flaske, mon tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satte samme som deg (remajuice og nottingham) og kullsyren lar vente på seg. gjæra fra 1044 til 1004 på en uke. Åpna en flaske etter en uke og smakte på den. Bortsett fra lite kullsyre var smaken forbausende bra. Nå har flaskene stått ca 2 uker på 21-23 grader og dem blir graaadvis hardere. Fylte ekstra sukker på noen flasker etter en uke og det hadde ikke noen effekt, det kommer trykk i dem også men i samme langsomme tempo som de andre flaskene. Så jeg skal la dem stå i varmen og se hva som skjer.

Jeg lot cideren stå nær 0 grader et døgn før tapping
 
Men igjen - ingen som har noe tips om det jeg egentlig lurer på? Altså hvor mye gjær jeg bør hive oppi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp