Cider / Sukker

Manii

 
Hei, jeg har begynt å få litt kontroll på ølbryggingen igjen sammen med en kompis. Er på runde to nå -og tenkte at damene i grenda skulle få seg en cider, men det er da altså lavkarbo spørsmålet som gjelder.

Er det alternativer til sukker her som er greit å bruke i produksjonen av cider? Litt grønn på området rundt Cider så alle tips er gode å få her kjenner jeg.
 
Alkohol er ikke lavkarbo generelt. Alkohol er høypotent energi som kroppen bruker om du jogger en tur eller lagrer bort som fett.
 
Alkohol (etanol) er da definitivt lavkarbo; akkurat like mye karbohydrat i alkohol som i vann, dvs null-og-niks :) Men det er energirikt ja... :)
 
Alkohol (etanol) er da definitivt lavkarbo; akkurat like mye karbohydrat i alkohol som i vann, dvs null-og-niks :) Men det er energirikt ja... :)
Det er feil. Det er 7 kalorier i et gram etanol. Så antall kalorier i en halvliter knusktørr cider på 6% blir rundt 200 kalorier, omtrent like mye som i en halvliter orginal sukkerholdig Cola. :)
 
Hehe, nei, det er ikke feil. Les hva jeg skriver en gang til. Lavkarbo handler om mat/drikke med lite karbohydrater, ikke om maten/drikken er fattig på energi. Etanol er, som du skriver, det nest mest energirike vi kan få i oss, bare slått av fett på 9kcal/g.
Bare for å slå det fast, det finnes ikke karbohydrater i etanol. Merk at jeg ikke snakker om øl eller vin etc. men ren etanol. Hva som skjer i kroppen ved forbrenning er en helt annen sak :)
 
Tilbake
Topp