Ciderbrygging

Hei,

Er helt fersk på brygging bare så det er sagt.
Jeg kjøpte inn eplemost av typen: Smak forskjellen på Coop Extra.
Satte 23L i en bøtte og tilsatte cidergjær. Det skjedde ingen ting de første 48t så ble litt desperat og bekymret.
Hastet til Europris og fikk tak i hetvinsgjær, gjærnæring og restarter. Tilsatte da halvparten av gjæren, hele restarter, hele gjærnæringen og 200g druesukker.
Det boblet kraftig i 4 dager men så har det dabbet kraftig av. Nå har det stått 1 uke ca og jeg målet nå SG til 1005 ca. Det bobler svært lite. Har jo hørt at cider bør stå i 3-4 uker på vanlig gjæring for så å flaskes og stå opp til et års tid.
Nå ligger det et lag med "klumper" på toppen (gjær?) og det lukter relativt harskt. Har smakt på det fra krana og da smaker det ikke så halvgalt bortsett fra litt gjærsmak.
Hva gjør jeg? Setter det kaldere og lar det fortsette eller bør det tappes på flasker allerede nå siden SG er så lav?

Takk for svar!

Mvh

Ørjan
 
Dersom det har gjæret ned til 1005 er det bare å la stå et par uker til for å la gjæren rydde opp, jeg har hatt cider stående i karet i 2 måneder etter at den var ferdig uten problem. så er det bare å flaske og vente hvertfall til påske:)
Jeg pleier å bruke cidergjær selv men usikker på hvordan smaksbildet blir med både cider- og hetvinsgjær. oppdater gjerne etter påske med hvordan det ble:)
 
Hei igjen,

Nå ser det ut som at det har gjæret helt ut. SG ligger rett i underkant av 1000 og det er ikke tegn til gjæring.
Bør jeg fortsatt bare la det stå i 1-2 uker til? Dør ikke gjæren da med tanke på at jeg skal ha det på flasker og få naturlig karbonering?
Ved karbonering så tenkte jeg å slenge på en flaske saft av typen: Lerum - eple og pæresaft uten tilsatt sukker. Er noe kunstig søtning i den +evt noe druesukker (5g pr liter?)

Hva tenker dere?
 
Jeg ville latt det stå, har den blitt klar enda? Min erfaring er at det er greit å la den stå slik at den er klarest mulig til flasking. Aldri hatt problemer med at det ikke er nok gjær til karbonering


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei igjen,

Nå ser det ut som at det har gjæret helt ut. SG ligger rett i underkant av 1000 og det er ikke tegn til gjæring.
Bør jeg fortsatt bare la det stå i 1-2 uker til? Dør ikke gjæren da med tanke på at jeg skal ha det på flasker og få naturlig karbonering?
Ved karbonering så tenkte jeg å slenge på en flaske saft av typen: Lerum - eple og pæresaft uten tilsatt sukker. Er noe kunstig søtning i den +evt noe druesukker (5g pr liter?)

Hva tenker dere?
Sjekket den i butikken. Om det er den samme inneholder den konserveringsmiddel. Husker ikke, men tror det var E211. Samme stoffet kan du få kjøpt under produktnavnet "gjærstopp". Blir lite naturlig karbonering av det.
 
Hadde i en halvliter av den safta til 20L cider og gjæra klarte seg den. Tok riktignok 3-4 uker å få skikkelig futt. Om safta inneholder potensielt gjærbart sukker også bør du vel la gjæra spise det også før flasking, eller evt ta det med i beregninga. (jeg gjorde førstnevnte, men det er mulig sukkerinnholdet i safta er neglisjerbart..(?))
 
Funker det slik som med øl at du kan tilsette gelatin for å få cideren klarere før flasking?
 
Har ikke prøvd, men har aldr vært ute for at den ikke blir krystallklar. Kan være tåkete ved flasking men det forsvinner under lagring:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje ett dumt spørsmål, men..
Jeg kjøpte 10l med billig eple juice fra Rema (grønn kartong), tilsatte champagnegjær (wlp715) og det boblet bra i starten. Tappet så over på flaske og tilsatte ca 7gr sukker pr.l brygg. Det har gått 2mnd og fortsatt like daut ciderbrygg. Noen som har en ide om hva som kan ha gått galt? F.G 970.
 
Samme har jeg opplevd med liknende cider. Anbefaler å sette det på badegulvet hvis du har varmekabler (og kone som ikke klikker i vinkel for sånt) og vente en uke eller to. Gjerne virvle opp gjæren litt først også. Jeg har gjort dette med hell i tilsvarende situasjon som deg.

Litt på siden: 970 SG hørtes veldig lavt ut, jeg trodde den skulle være 1000 i vann. Er det kalibrert?
 
Etter å ha brygget en del cider har jeg funnet ut at jeg må bruke 50-60% mer co2 i cider enn i øl
 
Har no 16L firstpricejuice ståande på ei gjærkake etter kölschbrygging. Let denne gjære noko kaldt framover for å bevare mest mogleg av eplesmaken. Ikkje heilt tilfeldig val av gjær, sidan den kan gjære i den kaldare enden av skalaen. Dette bør sikre meir eplesmak i sluttresultatet, i tillegg til at gjæren i seg sjølv bidreg med fruktige smakar. Juicen til 6,6 kr literen er overlegent.
 
Sist redigert:
20 liter Rema eplejuice satt idag, med 1 kg brunt sukker, 1 boks hermetiske pærer i biter, og WLP775 gjær. Så får vi se hvordan det går iløpet av en 14 dagers tid. Tenkte å evt tilsette litt kunstig søtning, før flasking på denne. Vi får se..... OG var på 1,068
 
Hermetiske pærer har jeg aldri tenkt på, det er jeg nødt til å prøve.

Min siste runde med cider ble satt på First Price Eplejuice fra Kiwi/Meny (det er den juicen jeg foretrekker å drikke av de rimelige variantene), og gjæret med WLP002. Resultatet ble en cider som var god å drikke allerede etter et par uker.

-Deluze
 
Jeg ser her at det tar tid før den blir god. Jeg lurte på om jeg skulle lage en litt julete versjon. Hva kan jeg putte oppi ekstra?
 
Tilbake
Topp