Clear beer draft system

Har ikke testet selv, men kan se for meg at det er en fordel på de fatene man flytter med seg ofte. F.eks du tar med deg et fat på fest, så vil det være grumsete etter å ha blitt flytta på. Kaldkrasher alltid, men grumset legger seg på bånn av fatet etterhvert uansett.

Ser Brewshop har fått inn disse også, så tenker jeg må teste dette[emoji16]

https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/clear-beer-draught-system


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Meh. Har lite tro på dette i normal bruk. Om øllet er uklart så vil dette være ganske jevnt i hele beholderen. For bruk når en spunder den siste gjæringen på fatet og forventer mer sedimenter kan det ha noe for seg, men et kortere stigerør vil jo også fungere.
 
Epp. Ølet vil ikke være like uklart i hele fatet. Det tar tid for ting å synke, og gunket samler seg i bånn. Men hvis man har dårlig tid og drikker raskere enn dritten synker, så vil man nok få hazy øl uanset Men det er mange variabler her. Er det gjærdrevet så vil man jo snu fatet opp ned for å få ting i supesjoen. Skal man tappe en pils så ville jeg ikke argumentert mot denne. Jeg er nazi med bunnfall, og selv om du "tapper ut den første halvliteren" så vil du få noe gunk i glasset etter det. Derfor har jeg kappet stigerør, men dette virker som en "renere" løsning.. Men dette er nok en løsning kun for de ølene som skal være klarest mulig.
 
Ja det er en forskjell under CC men det er jo et tidsrom en normalt ikke tapper. Slik produktet markedsføres så er det en vidunderkur hvor det forklares at toppen av fatet er bra og at 70 prosent er fullt av sedimenter.
 
Den late rævva mi bytta ikke til systemet når jeg tappet på fat og alt humlegrumset tettet stigrøret etter ei uke.

Om ølet er mer klart med systemet vet jeg ikke. er så my chill haze uansett hos meg
 
Dersom jeg vet at fatet skal flyttes, tapper jeg alltid in-line til nytt fat (StarSan-CO2-inLine)
 
Noen som har en video som viser en sånn lukket omstikking? Har et fat jeg aldri har brukt, hadde vært greit å sett.
Fyll det tomme fatet med starsan..trykk dette ut med co2..
Koble øl ut fra fatet sammen med øl ut på det tommte fatet og sette co2 trykk på fatet med øl på..
Bruke en ventil på co2 inn på den tomme fatet for å justere fylle hastigheten..
 
Sist redigert:
Clearbeer draft systemet fungerer fint hvis du har det travelt og ikke kan vente på at ølet klarner. Har brukt det et par ganger mest for å prøve og det fungerer fint, men jeg skal inrømme at jeg ikke trenger det til daglig da jeg har mye øl på lager og tid nok til å la det klarne. Er fint å ha hvis du har et problem øl med mye humlerester i etc.
 
Jeg har tre av disse, og benytter dem på typiske problem IPA'er (mye humle) som jeg tidligere har fått tette stigrør av. Men jeg har begynt å få en liten følelse av at disse ølene skummer mer under tapping ved bruk av systmet? Det er dog ikke bekreftet, for jeg har ikke svart belte i balansering av linjer viser det seg. Noen andre med liknende opplevelser?
 
Jeg hadde lyst på en slik til et gjæringskar som er 30 liters fat av denne typen.
Men den er alt for stor til at den går ned i hullet så jeg begynte å lete etter alternativer og fant denne engelske bedriften:

https://www.caskwidge.com/

Kontaktet dem og kjøpte to stykker av reservedelen som heter "No13. Red Float 9-11 gallons - Firkin". Det er bare "duppen" med slange.

Tok litt tid før de responderte men fikk handlet til slutt. Husker ikke helt hva frakten kom på men det var ikke så aller verst.

Jeg har brukt disse på til sammen fem brygg nå.
Den første var en IPA med 200 gram tørrhumle rett i karet. Silen på duppen gikk ikke tett som jeg regnet med kunne skje og jeg fikk tappet fatet tomt. Suksess!
Det andre brygget hadde ikke tørrhumle og gikk også helt fint men på det tredje begynte det å komme gass ut av fatet lenge før det var tomt. Det virket som at duppen hadde hengt seg opp mot kanten av fatet. Måtte rugge på det flere ganger for at den skulle falle ned. Fikk tømt fatet til slutt men det fungerte ikke optimalt. Så på de to siste (som står til gjæring nå) har jeg kuttet litt av slangen da den i utgangspunktet nok var litt for lang og blir stående i en bue ned mot bunnen og så opp igjen mot karkanten der den kan bli hengende. Så vi får se hva som skjer. Har ikke lyst til å kappe for kort heller da jeg tror den er nødt til å ha litt slakk for å fungere. Det gjelder bare å finne den perfekte slangelengden
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke det. Jeg forklarte for dem hvordan jeg skulle bruke den og de anbefalte de meg å kjøpe den røde basert på lengden på slangen. Ble ikke nevnt noen andre egenskaper som skulle være forskjellige.
 
Burde funke på corneliusfat også. Med 70 kr for flottøren pluss littegrann for silikonslange og dip tube for gass, blir det overkommelig å ha på alle fatene.
 
Tilbake
Topp