CO₂ og naturlig karbonering

Jeg karbonerer naturlig på Corneliusfat og bruker sodastream kun til tapping (og vedlikehold av trykk slik at ølet ikke gradvis blir flatt), men er usikker på hvor mye trykk jeg burde la det stå på? Jeg hadde ikke tenkt å stresse med å slippe ut trykk osv. før tapping, men bare la det stå tilkoblet helt til fatet er tomt.
Da jeg allerede har karbonert naturlig, hvor mye trykk bør jeg sette på hvert fat? Samme trykk som anbefalt for hvert enkelt øltype eller?

Jeg gjør det enkelt. Har 8 fat co2 og picnic kran. Setter kran og co2 på det fatet jeg har lyst på. Der står det til jeg setter begge på et annet fat. Bruker ca 1.2bar på alt jeg har jeg. Liker litt co2 i alt øl egentlig, også de som skal ha lite. Det passer for meg.

--

Ok! Skal teste samme :) Har for første gang anskaffet 2 Corneliusfat og har 2 batcher på hver av disse, en weizbier og en stout. Jeg plages med at weizbieren skummer voldsomt. Jeg tilsatte sukkerlake i gjæringsdunken til hele batchen også overførte til ett fat samt flere flasker slik at det ble lik mengde i hele. Flaskene er perfekt karbonerte mens når jeg tapper weizbieren er hele glasset fullt av skum. Likevel smaker ølet ikke overkarbonert. Stouten jeg har på fat er perfekt! Testet både picnic slangen (fra bryggselv) i og en annen med ca 1,5 meter 3/16 slange med samme problem. Hva bør jeg gjøre?

Tilbake
Topp