CO[sub]2[/sub] metoder

Jeg har i noen år ristet CO2 i fatet på 2 bar med den følge at jeg mesteparten av gangene får skumproblemer når jeg bruker tappetårnet.
Leste så i artikler "Unngå skum ved bruk av Corneliusfat " en annen metode og gjøre dette på. Det var og holde en konstant temperatur og fatet på 1bar trykk.

Dette har jeg gjort nå for og teste ut om det hjelper på skumproblemer på tårnet mitt.....
Jeg har fått nye slanger til CO2 og tårn, og manifold med 4 uttak fra MoreBeer. Jeg bruker ca 3m slange fra kjøleskap til tårn og har i dag isolert slangelengde som er utenfor kjøleskap.

Det jeg lurer på nå er om det er nok til at det blir godt med kullsyre i pilsen og at det "bobler godt i glasset" når vi skal ha en liten en.
Liker nemlig at det skal være litt fres i tingene  :beersmiley:

Leste også på en annen side at de kjørte CO2 ned i utventilen på corneliuskeggen. Er det noen her som gjør det?

Mvh
Roger
 
Hvor mye kullsyre du får i ølet avhenger både av temperatur og trykk. Ved 7 °C får ølet ditt et kullsyreinnhold på ca. 2,5 vol om du lar det stå med et trykk på 1 bar. Dette er greit for pils. Med tre meter slange, burde du ikke ha videre problemer med skum. Du kan godt riste inn kullsyre ved et høyere trykk, men det er et poeng å skru ned trykket så fort du har oppnådd ønsket kullsyreinnhold. Det kan være kronglete å få kullsyre ut igjen om du har tilsatt for mye... Om man er litt tålmodig, fungerer det greit å la det stå ved serveringstemperaturen i noen dager mens det tar opp kullsyre. Å la det stå tar litt lenger tid enn med risting, men resultatet er det samme.
 
Hvis slangen er isolert så vil det ikke si at ølet holder samme temperatur som det har i kjøleskapet. I tillegg så bør man legge til to slanger innenfor isolasjonen som man kobler til hverandre like ved kranen. Så kan man koble en liten pumpe til denne slangen og sette en liten beholder med vann i kjøleskapet. La så pumpen pumpe dette vannet gjennom denne slangen og så tilbake til beholderen slik at ølet holder samme temperatur i denne 3 m lange ølslangen også.

Her ser man en kommersielt tilgjengelig ølledning som baserer seg på samme prinsipp:
CDI232.jpg


De to hvite slanger er ølledninger, den blå slangen er slangen du pumper den blå veske i, og den røde slangen fører det litt oppvarmede kjølevannet tilbake igjen. Denne slangen koster forresten $8,95 per 30,5 cm. (www.micromatic.com)
 
Så kjekk ut den slangen der Eduard.

Tester ut metoden med og sette trykk og temperatur riktig og ser hva som skjer.
Gir tilbakemelding når jeg kommer hjem fra nordsjøen neste tirsdag.

Takker for svar
 
proger skrev:
Så kjekk ut den slangen der Eduard.

Tester ut metoden med og sette trykk og temperatur riktig og ser hva som skjer.
Gir tilbakemelding når jeg kommer hjem fra nordsjøen neste tirsdag.

Takker for svar

I går fikk jeg tappet mine første glass med pils etter den nye metoden og karbonisere pilsen min, og jeg må si det var fortreffelig lite skum i forhold til det som pleier og være.
Jeg måtte faktiskt sette co2 flaska på 1,5 bar for og få passelig med skum i glasset. Mengden med kullsyre var også bra. Så dette virker lovende.

Vil med dette Ønske alle medlemmer på forumet en riktig God jul og Godt nyttår

Skål alle sammen

Roger
 
Tilbake
Topp