CO2 apparat med manometer

ictys

 
Hei

Jeg fikk kjøpt billig ett 5 kg CO2 apparat med manometer. Skal straks hente det. Veldig fornøyd med det. Så kommer spørsmålet - er manometerene som brukes i brygging og "vanlige" manometer like? Har ikke snøring jeg - fikk det med gratis.

I tillegg så fikk jeg akkurat nå ett tomt co2 apparat på fem kg - så jeg har plutselig forholdsvis god dekning på tanker... Julenissen kom tidlig i år.
 
Sikkert samme greiene. Det som er kjekt for oss, er at skalaen er såpass grov at du tydelig kan lese av 1 bar. Det er stort sett der den står for servering.
Bruker 0,5 bar eller litt mindre ved bruk av beergun og fylling fra stort til lite fat.
 
Sannsynligvis er manometeret helt fint til brygging.
Mulig skalaen på klokken angir liter i minuttet hvis det er til sveising, men det kan byttes, eller brukes som det er (med litt omregning)
 
skjønte ikke helt hva de to målerne er til (eller den pin-en i midten) trodde det skulle gå an å se hvor mye som er i tanken på den ene. Men han som solgte den sier den er nesten full og den er svintung :)

Må bare få tak i noen corneliusfat og slanger da. Kona har sakt jeg kan kjøpe til jul :) Blir nok en bestilling til Lund teknikk rett etter jul  ::)
 
Kranen på toppen av tanken er åpne/stenge (denne må åpnes/stenges helt, og ikke stå midt i mellom)
Manometer til venstre/nede er trykk i tanken (50 bar)
Manometer oppe/høyre er trykk justert til tapping.
Den i midten som det står micro matic på er til å justere trykk ut med
Tappen med det røde på er sikkerhetsventil.
 
aha, selvfølgelig. Det står jo ikke trykk i manometeret. Da skjønner jeg alt sammen.

Gleder meg til å teste. Fikk faktisk ett tomt brannslukkingsapparat også idag - dette har jeg gitt bort til en kompis. Så nå må det bestilles enda flere corneliusfat...
 
Har akkurat kjøpt et 5 liters brannslukkningsapparat. Kjøpte manometer over nett nå. Hvor mye trykk er det på disse flaskene kontra co2 flaskene du kjøper i butikk ?
 
CO2 går til væske ved ca 50 Bar i romtemperatur, så trykk utover det er ikke så interessant. Dvs. når manometeret begynner å gå ned er det nesten tomt..
Du må veie apparatet og trekke fra vekta på tanken. Den står stempla på
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp