CO2 flaske fra Homebrewstuff

Det tørr eg ikke svare på. Eg sko ha overgang for regulaoterer som eg kjøpte i statene, dro rundt til alle bedriftene i Stavanger området men ingen hadde. Endte opp med å skifte heile skruen over til europeiske gjenger. Kansje de kan skifte koblingen på flasken når den e tom, men hvis du har muligheter til å avbestille den flasken, så hadde vertfall eg gjort det
 
Kjøpte også en slik, den fylte de uten problem på min lokale fyllestasjon.
De sa det var vanlige gjenger på den.
 
Langelo skrev:
Ja, jeg mener også å ha hørt at gjengene på CO₂-flasker er lik her og i USA. Krysser fingrene :)

Nei :) det er de ikke, men jeg tror homebrewstuff skifter når de ser du er fra europa :)
 
I usa bruker de 1/2" BSB gjenger på flaskene, mens her i norge har vi europeiske c02 gjenger som er bittelitt større. Dvs att når du skal fylle dem så klarer du skru på slangen på fyllestasjonen men den sitter løst. Noen tar sjangsen og fyller, men de fleste tar ikke sjangsen. Når du fyller 200bar gass så skal du være forsiktig med hva du gjør.
Jeg fikk laget en slange med 1/2" BSB i ene enden til flaska og 3/8" BSB i andre enden som passer på pumpa på fylle stasjonen.
Fyller uten problem nå :) Flaska var forøvrig bestilt fra Homebrewstuff...
 
Jeg noterte meg føgende i en tidligere tråd.

Euro CO2 gjenger: 21,8mm x 1/4" WRH. 21,8mm diameter og 14 gjenger pr tomme withworth.

Hvis man bestiller CO2 utstyr fra kegkits i US, får man automatisk eurogjenger. Tror de er de eneste dessverre, fordi kegkits kan være utrolig treige med å få sendt varene.
 
Det er ikkje like gjenger i USA og Europa. Det er derimot ikkje så stor forskjell, men stor nok til at ein som veit kva han driv med neppe ville fylt gass under trykk med fittings som berre nesten passar. At "profesjonelle" koblar på og fyller er eigentleg litt skremmande spør du meg.

Den amerikanske er litt mindre og standaren heiter GCA320. 1/2" BSB heiter det neppe, du teinker sikkert på BSP, men det er ein britisk standard. Det er mogeleg den amerikanske er NPS -rettgjenga røyrgjenger- utan at eg veit. Men det vil stemme bra med størrelsesforholdet mellom US og Euro-koblingane. Det tilsvarar forholdet mellom 1/2" BSP og 1/2" NPT røyrgjenger som i bryggesamanheng går om eit anna, men ikkje når det skal brukast til trykk. Euro-gjengene tilsvarar etter det eg fårstår vanlege 1/2" rettgjenga BSP. (BSPP)

Så koblar ein på ein europeisk regulator på amerikansk flaske kan ein risikere at gjengene ryk.

Det som derimot går bra, er å bruke ein slik:

http://www.ebay.com/itm/CO₂-Tank-22...542?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1cc537ae
-som eg truuur er rette adapteret mellom US-flaske og euro regulator og fylleutstyr.
 
Eriki skrev:
Langelo skrev:
Ja, jeg mener også å ha hørt at gjengene på CO₂-flasker er lik her og i USA. Krysser fingrene :)

Nei :) det er de ikke, men jeg tror homebrewstuff skifter når de ser du er fra europa :)

Jeg har spurt dem om dette, og de sa de ikke har vår type.
 
1/2 BSP som er vanlige rørgjenger vi bruker her i norge passer iallefall perfekt på flaska, men kansje det egentlig er NPS. Uansett er det ingen problem å fylle den med det  :skitbra:
 
Hans K skrev:
1/2 BSP som er vanlige rørgjenger vi bruker her i Norge passer iallefall perfekt på flaska, men kanskje det egentlig er NPS. Uansett er det ingen problem å fylle den med det  :skitbra:

Som sagt så er dei ganske like i størrelse og går om eit anna på eit vis. Men treff du rette mannen neste gang er det ikkje sikker han vil fylle flaska.
Det er ikkje å anbefale når ein skal ha ny flaske. Det er ein grunn til at det finns overgangar og at feks. kegkits.com set europeisk mutter på regulatorane dei sel til europa.
 
Jeg skjønner ikke helt de koblingsdimensjonene som oppgis i tråden her. Det jeg imidlertid finner på nettet er 1.125-12 UNF-2B. Men jeg finner ingen betegnelse for norske flasker.
 
Langelo skrev:
Jeg skjønner ikke helt de koblingsdimensjonene som oppgis i tråden her. Det jeg imidlertid finner på nettet er 1.125-12 UNF-2B. Men jeg finner ingen betegnelse for norske flasker.

Uttrykket er en vanlig måte angi gjenger på.  1.125-12 UNF-2B

UNF Står for Unified National Fine Tread, altså fingjenger i tommer. 1.125" utvendig mål med 12 gjenger per tomme i lengde-retningen.

Om 2B har jeg sakset følgende ifra allvitende Wikipedia:

Classes 1A, 2A, 3A apply to external threads; Classes 1B, 2B, MoreBeer apply to internal threads.
Class 1 threads are loosely fitting threads intended for ease of assembly or use in a dirty environment.
Class 2 threads are the most common. They are designed to maximize strength considering typical machine shop capability and machine practice.
Class 3 threads are used for closer tolerances.
 
Norske CO2-regulatorar brukar standaren DIN 477 som er adoptert fra britisk standard som igjen tilsvarar britiske røyrgjenger. Dimensjon er W 21.80 x 1/14 RH.

Som betyr:
W = withwoth, form på gjenger. Er vel 55° vinkel på gjengene.
21.80 = utvendig diameter på hangjengene i mm.
1/14 = kvar gjenge er ein fjortendedels tomme, eller 14 gjenger pr tomme
RH = right hand

Ein merkeleg blanding av tommar og millimeter, men det er no ein gang slik standaren er spesifisert. Det er ikkje unikt, dekkdimensjon til bil i europa er og ein blanding av metrisk og imperial.

Langelo skrev:
Jeg skjønner ikke helt de koblingsdimensjonene som oppgis i tråden her. Det jeg imidlertid finner på nettet er 1.125-12 UNF-2B. Men jeg finner ingen betegnelse for norske flasker.

Denne dimensjonen er etter det eg forstår gjengene i sjølve flaska. Altså der rattventilen skruast ned i flaska og har ingenting med regulatoren å gjere, verken på norske eller amerikanske flasker.
 
Beklager, glemte å legge ved lenken. Her er noen overganger i vedlagte pdf-fil. Jeg kjenner ikke kodingen av de forskjellige delene, så jeg vet ikke om noe av det ev kan brukes som et "adapter".

http://www.uk.airliquide.com/file/otherelement/pj/20_2690fittingsforco21942.pdf
 
Tilbake
Topp