CO2 mangel

Trodde de store bryggeriene gjenvant sin egen co2?

Kanskje vi ser et løft for flaskekarbonering?
 
Trodde de store bryggeriene gjenvant sin egen co2?

Kanskje vi ser et løft for flaskekarbonering?

Det eneste svaret jeg har fått fra noen som jobber med ett eller annet på bryggerier er at co2en dannes naturlig og at de ikke trenger tilsette noe, hva som er rett har jeg ikke fått Facit på, men vi har jo grunn til å tro at det er sånn.
Men når det er snakk om bryggerier kan det jo være kun mineralvann ?
 
Det eneste svaret jeg har fått fra noen som jobber med ett eller annet på bryggerier er at co2en dannes naturlig og at de ikke trenger tilsette noe, hva som er rett har jeg ikke fått Facit på, men vi har jo grunn til å tro at det er sånn.
Men når det er snakk om bryggerier kan det jo være kun mineralvann ?
I mitt hode så tenker jeg at de antagelig har ferdig karbonert øl på BBTer som de fyller på bokser/flasker i maskiner som muligens bør ha CO2 som dekkgass og eventuelt for å flytte øl fra A til Å?
 
Trodde de store bryggeriene gjenvant sin egen co2?

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig i Tyskland, ettersom renhetsloven forbyr å tilsette ingredienser som ikke kommer fra malt, humle, vann og gjær. Da er gjenvinning av CO2 ei mulighet.

Det er imidlertid ikke helt rett fram å bruke CO2 fra gjøringsprosessen. Gassen må renses for alt av aroma (du vil ikke tilføre acetaldehyd sammen med CO2-en), oksygen fjernes (for å sikre at man ikke tilsetter spormengder av oksygen i flaskeprosessen), tørkes og komprimeres. Sikkert mer også. Noen brygger gjør det, men ikke mange.

Kanskje vi ser et løft for flaskekarbonering?
Neppe. Folk vil ikke ha ølbokser med masse bunnfall. Bryggeriene vil ikke ha den variable kvaliteten.
 
Frå Dagbladet
..... mens kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, svarer slik:

- Det brøt ut full panikk, og alle begynte å brygge selv...........


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist jeg var på omvisning hos Hansa fortalte de at de brukte store mengder co2 og at det var dyrt for dem. De fortalte at ja de får noe co2 fra gjæring men trenger en top up for å nå riktig karbonering. Som andre skriver her går det sikker med mye i tappeprosessen også.
 
Tilbake
Topp