co2 - patroner, s30, sodastream osv

Hei!

Vurderar å få meg tak i eit økonomialternativ til korneliusfat og regulator og svære co2-tankar og dedikerte kjøleskap..

Tenkte derfor å kjøpe eit plastikkfat og karbonere naturleg, for så å fylle på med enten co2-patroner eller sodastream.
https://www.home-brew-hopshop.co.uk/beer-barrels/gallon-economy-barrel-with-s30-valve-p-2115.html


Men: Kor får eg tak i co2en? Du får kjøpt lokk til fata med alle mulige co2-tilkoblinger. Nokon som kan hjelpe meg?

Alternativ 1: Det er noko som heiter s30, og på sida eg skulle bestille på hadde dei hendige små tankar med denne tilkoblinga, men får eg fylt på / bytta slike tankar i Noreg? https://www.home-brew-hopshop.co.uk/barrel-spares/hambleton-bard-s30-gas-cylinder-new-p-1985.html


Alternativ 2: Dei sel sodastream adapter til fata, men det står spesifisert at dette er kun til gamletypen flasker. Får ein tak i desse i Noreg framleis? https://www.home-brew-hopshop.co.uk/barrel-spares/sodastream-valve-adapter-p-946.html

Alternativ 3: 8 grams co2-patroner. Får ein tak i desse lett i Noreg?

Set stor pris på alle svar!
 
Jeg har et Tap-a-Draft opplegg, som er 6L PET flasker med tappekrane og beregnet for 16g co2 patroner.
Jeg har ikke funnet noe fornuftig sted å kjøpe små co2 patroner her hjemme, selv om de er rimelige i USA.

Tap-a-Draft kranen bygde jeg enkelt om til å kunne bruke sodastream 450g flasker, er rimelig fornøyd med den løsningen ift. prisen. Med sodastream flaske trenger du en regulator, men regulatoren kan du jo bruke senere ved ev. oppgradering til kornelius løsning.

Er en på forumet som har Tap-a-Draft liggende ute til salg, kan jo være et alternativ til det du ser på
https://forum.norbrygg.no/threads/selges-tap-a-draft-system.30997/
 
Hei! Takk for kjapt svar!

Har sett denne løysinga, og vurderar det, men skal bestille fra den britiske sida likevel, og det virka som ei rimeligare løysing. Ut frå det som står på den sida ser det ikkje ut som ein treng regulator, men gir ein sprut co2 ved behov.

Nokon som veit noko om dei andre løysingane?
 
Alternativ 3: 8 grams co2-patroner. Får ein tak i desse lett i Noreg?
Set stor pris på alle svar!

For å servere 5-6 liter øl trenger du minst 16g co2 er min erfaring, og dersom du velger å karbonere med co2 går det med ihvertfall det samme. Så 8 grams patroner (og 16g) blir raskt vel kostbart med norske priser hvis det serveres litt øl. Skal du bruke det som en prismessig økonomisk fat løsning så bør du ha kalkulert inn kostnaden for co2.
 
Oi såpass ja! Er forbruket så høgt sjølv om eg primer ølet med sukker og berre brukar co2 til å fylle tomrommet når eg tappar av? Eg skal vere ærlig, har ikkje fjernaste aning på co2, vil berre redusere den evinnelige flaskevaskinga!
 
Ja, det går stort sett med samme mengde co2 til å karbonere øl som til å servere, i mitt system ca. 16g co2 pr. 5-6 liter. Greit med co2 patroner på tur, supert det, men som hjemmetapperi blir det kostbart uten oppgradering til en større co2 flaske.
 
en brukt 16g patron,epoxy og en innstikksnippel fra biltema tilkoplet co2 slange fra ekstern flaske med regulator ble min løsning. Så sparer jeg co2 patronene til "ut på tur" med fatet.
image.jpeg
 
Kul patent! Kva slags flaske brukar du til den? Sodastream, ny type? Korleis fann du koblinger til den som funka?
 
Bruker sodastream ny type (innbytte på Clas Ohlson) og overgang fra olbrygging.no til vanlig co2 regulator.
Er en tråd på forumet om disse overgangene/Sodastream, finnes muligens bedre overganger men med de nye pakningene fungerer den fra olbrygging.no ok for meg. Bryggselv har også en.

Kan vel slenge med et bilde av Reodor Felgen løsningen min, 4 øl på tappekran for tiden :)
Gikk for denne løsningen direkte ved bryggestart etter å ha lest om flaskevask, og tenkte å oppgradere til Cornelius og Perlick kraner etterhvert, men løsningen fungerer akkurat greit nok til at jeg ikke har tatt steget ennsålenge.
Blir jo noen kroner i utlegg skal du ha 4 øl på kran samtidig med de beste løsningene.
image.jpeg
 
Tøft! Mykje kreativitet i løsningene her! Eg må tygge på det ei stund til trur eg. Går det an å bruke 16g patroner til 8g inngang/kobling? Nokon som veit?
 
Tilbake
Topp