cold crash og treg karbonering?

Nettopp prøvd dette for første gang og fikk litt angst når jeg ser en artikkel sier det kan ta tre til fem uker å karbonere ølen pga cold crashingen.

Jeg må jo ha det klart til jul!

Gjorde det bare i en dag, men ølet ble veldig klart.

Flasket i går mens det fremdeles var kaldt.

Kan jeg få fortgang i prosessen ved å vende på flaskene eller rekker jeg det ikke på to uker uansett?

Finn noe annet å bekymre deg for. F eks julepresanger.
Tror ikke tre til fem uker er normalen. Går greit med to uker på mine krasjede øl.
Bruker du temperatur opp mot 25C tar det kanskje ikke mer enn en uke.

Spørs en del hva slags alkoholstyrke det er på ølet. Høyere ABV = mer sliten gjær. Og kommer også ann på hva slags gjær som ble brukt. Og temp på karbonering.

Min siste Pale Ale ble CC'et i 4 dager. 4.7%. Wlp001. Ble karbonert på 2 uker :)

Jeg hadde god karbonering etter en uke på 23 grader. Da hadde jeg hatt den nede på 3 grader et par dager først og tappet kaldt.

Coldcrasher stort sett alle brygg utenom weiss og har ikke hatt problemer med karbonering på noen av dem. Mitt inntrykk er at type øl har mer å si, altså om det er høy gravity = sliten gjær, osv.

Vend flaskene opp ned virvle de litt rundt for å sette alt av gjær i bevegelse også sett de i et rom i 25 grader. Så har du hvertfall gjort det du kan for å fremme karboneringen.

Når dere coldcrasher - tømmer dere gjærlåsen først for å slippe at vesken/starsan trekkes inn i gjæringskaret? Er dere bekymret for forurensning/oksidering som følge av "innsug" av oksygen når tempen senkes?

Sent from my iPad using Tapatalk

Min gjærlås er en silikonslange ned i et glass med Starsan så den er jo en god kandidat for innsuging. Når jeg Cold-Crasher så løser jeg dette ved å sette en klype på slangen.

Jeg har egentlig nesten samme spørsmål som trådskaperen. Coldcrashing...har det noe betydning for kvaliteten på karbonering på flasker? Altså...kan man risikere at det blir mindre kullsyre, eller skal det normalt bli like br uansett om man coldcrasher eller ikke? Vil heller ha godt øl enn klart :) Men gjerne begre deler :)

Ok, da prøver jeg coldcrash neste gang :) Ble litt lite snert i første brygg med coldcrash, men tror det kan være andre ting som var årsaken. Prøvde å brygge igjen med mer sukker pr liter, og finjustere diverse, så ble ølet knall. Får prøve å brygge akkurat samme oppskrift en gang til med coldcrash, så jeg får sammenligne

Fordelen med cc er at det kan bli klart raskere. Klart blir det uansett bare det får tid nok.
Bakdelen er at du drar inn oksygen i karet. Det er måter å komme klar dette men mange av oss har ikke utrustet oss for det. Med oksygen inn er det vel ikke snert du risikerer, snarere våt papp etter en tid.
Mer sukker når du karbonerer hvis du vil ha mer bobler.

For litt siden ble jeg anbefalt å ikke cold crashe lager, ettersom det ville være mindre gjær til karbonering her enn for en ale. Stemmer dette? Jeg har en pils som er ferdig gjæret i disse dager, og ble da litt usikker på jeg skal cold crashe eller ikke. Jeg brukte fire pakker rehydrert Saflager 34/70 i en 25 liters batch (som i realiteten ble 23 liter i gjæringskaret).

For litt siden ble jeg anbefalt å ikke cold crashe lager, ettersom det ville være mindre gjær til karbonering her enn for en ale. Stemmer dette? Jeg har en pils som er ferdig gjæret i disse dager, og ble da litt usikker på jeg skal cold crashe eller ikke. Jeg brukte fire pakker rehydrert Saflager 34/70 i en 25 liters batch (som i realiteten ble 23 liter i gjæringskaret).

Vil bare svare på denne selv om dette er en gammel tråd.

problemstillingen dukker opp igjen her. Har coldcrashet en lager selv nettopp på 2 grader, 2 døgn. Karbonering skjer mye senere, men ølet er krystallklart.

Så om jeg skal gjøre dette igjen tar jeg kun ett døgn på 0-2 grader.

Tilbake
Topp