Cold crash

Har en ipa stående i gjæringskapet på 12 dagen nå og vurderer å teste ut cold crash for å se om jeg får klarere øl av det. Er det noen som har formening om temperatur og varighet på en cold crash. Plusser og minuser.

Jeg har akkurat kjøpt inn til fating også, så denne ipaen er mitt første brygg som havner der, om det har noe å si.

Klarte ikke å finne så mye om dette på forumet fra før, men det er vel mulig det heter noe annet på norsk.
 
Crash ned mot 2 grader ila et døgn. La den stå slik i 24 timer før tapping fating. Spesielt gjæren og tørrhumla feller veldig bra av dette (spesielt om du har brukt WLP001 (el.l.)). Bakdelen kan være at du kan kræsje ut for mye gjær om du skal flaskekarbonere.

Edit: Jeg tilsetter også Biofine Clear
 
Etter advarsler fra Gahr kjører jeg ned trinnvis. Dette hjelper også godt på klarheten.
Kjører i tillegg litt klaring i.
 
Kan du beskrive trinnvis? Hvilke steg bruker du? Jeg flaskekarbonerer, så noe gjær burde vel være igjen.

Elling
 
Har du bedre erfaring med Biofine Clear enn Isinglass Odland?
Jeg opplever av og til att Isinglass klumper seg og kommer i glasset når jeg tapper
 
Tilsetter Biofine i gjæringskaret før fating. Isenglass skal tilsettes i fatet. Blir forskjellig.

http://morebeer.com/products/biofine-clear-clarifier-1oz.html
 
Elling skrev:
Kan du beskrive trinnvis? Hvilke steg bruker du? Jeg flaskekarbonerer, så noe gjær burde vel være igjen.

Elling

Litt etter innfallsmetoden så langt, men stort sett 4 grader i slengen, juster morgen og kveld (eller litt oftere om jeg har det travelt).
Avslutter normalt på 1,5, etter kortere intervall på slutten.
Dette gjøres med varmeelemtet tilkoblet, slik at temperaturen ikke går for langt ned for å gå opp igjen.

Selv om dette er basert på Gahrs kommentarer (som igjen er basert på tysk bryggetradisjon) er dette mer arbeidsvaner enn en gjennomtenkt og gjennomtestet metode.
 
Driver fortsatt og tester og har ikke funnet annet enn at det ikke er nok med kjøling og klaring i dunken.
 
StoreMy skrev:
Driver fortsatt og tester og har ikke funnet annet enn at det ikke er nok med kjøling og klaring i dunken.

Bruker mye Biofine og protafloc granulates i kok samt har ikke med mye trub over i gjæringskaret.
 
Odland skrev:
StoreMy skrev:
Driver fortsatt og tester og har ikke funnet annet enn at det ikke er nok med kjøling og klaring i dunken.

Bruker mye Biofine og protafloc granulates i kok samt har ikke med mye trub over i gjæringskaret.

Bruker også flokkuleringstablett (1/2 på enmanns-Speidelen) og lar det stå en stund og bunnfelle før jeg tapper på gjæringsdunken. Er heller ikke for gniten, ved å ta med all vørter. Mener et godt grunnlag for klart øl legges her.
Klaringen etter gjæring driver jeg som nevnt å eksperimenterer litt med, uten at det er spesielt vitenskaplig.
 
Dumt det ikke selges i norge. Jeg kan godt bestille en gjeng hvis noen i stavanger er interesert...
 
Hans K skrev:
Dumt det ikke selges i Norge. Jeg kan godt bestille en gjeng hvis noen i stavanger er interesert...

I så tilfelle er nok Odland mannen.
Han sponset min første og jeg bestilte noen håndfuller sammen med tappekranene.
 
Tilbake
Topp