Cold crash

Jeg har en kølsch og en weissbier stående på gjæring. Er det noen hensikt i å cold crush de?

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Jeg kjører Cold Crash på alt og i tillegg Gelatin på de typene som jeg vil ha helt glassklare. Weissbier, IPA etc bruker jeg ikke Gelatin på.

Synes det blir veldig bra, men smaken er som ....  :skitbra:
 
Er det to dager cold crash som gjeller får en tapper på flasker?
Brukes det gelatin på øl som skal flaskes og? og i så fall hvor mye?
 
Jeg har en Kølsch til karbonering på flaske nå. Cold crashet ikke den, og den er helt krystallklar.
 
Har Cold Crah-et noen ganger nå og ved sekundærgjæring sliter jeg med å få nok kullsyre. Aldri cold crashe igjen... Blir klart øl innen noen uker uansett...
 
Jeg har tenkt at cold crashing bare er aktuelt om man skal ha ølet over på fat hvor det kan tvangskarboneres. Så jeg har aldri prøvd, siden jeg ikke bruker fat. Hvor feil tar jeg, jfr. erfaringene til @akkamannen?

Jeg har ikke noe veldig stort behov for klarere øl, men må innrømme at noen øl hadde kledd å være helt krystallklare - som mine nesten aldri blir. De blir bare nesten.
 
Cc'er det meste og har ikke problem med karboneringen.
Litt sterkere saker får imidlertid ny karboneringsgjær og noe får stå lengre enn to uker.
Men temperaturen er kanskje ikke mer enn 18 grader.
Det er vel ikke så ofte du Finn lager noe over 8-9%?

("Cc'er") kan kanskje bli omtalt i en annen tråd? :)
 
Cc'er det meste og har ikke problem med karboneringen.
Litt sterkere saker får imidlertid ny karboneringsgjær og noe får stå lengre enn to uker.
Men temperaturen er kanskje ikke mer enn 18 grader.
Det er vel ikke så ofte du Finn lager noe over 8-9%?

("Cc'er") kan kanskje bli omtalt i en annen tråd? :)

Aldri over 7,5, og sjelden over 5,5:). Høres ut som om cc'ing kan være noe for meg, da. Og det er bare å hive dunken brutalt rett ut i/inn i kulda og la den stå et par dager - gjerne med gelatin i? Og så la det få romtemperatur igjen før flasking?


cc'e går greit for meg - jeg er ingen purist;).
 
Jeg flasker/fater med iskald vørter. Dvs jeg varmer ikke opp til romtemperatur før jeg gjør det. Det får skje i flaskene tenker jeg. Fat blir vel aldri varme så fremt jeg har kjølekapasitet.
 
Jo raskere temperaturen går ned, jo mer vil du kunne stresse gjæren.
Både @Odland og Gahr skriver vel at de er litt forsiktige med dette.
Det tar kanskje et par dager før jeg er nede på normal kjøleskaptemperatur.
Og så får det stå noen dager avh av når flasking passer inn.
Skal du gjenbruke etter cc bør du ta nedkjølingen over tid.
 
Satte dunkene i ca 0-4 graders temp over 2 dager. Ale på ca 6%, som jeg vannet ut til ca 5%. To batcher til nå har blitt underkarbonert (har stått i ca 2 uker på ca 25 grader). Har en Imprial IPA som jeg gjorde det samme med (9,2%), så de flaskene må vel bare åpnes og tilsettes gjær tenker jeg... Cold Crash virker for meg som noe som passer for utolmodige bryggere som vil ha øllet fort klart til konsumering. Om en kan vente 2-3 uker så anbefales det fra min side natutlig karbonering ved siste brukte gjæringstemperatur (Btw; synes ales med naturlig karbonering, fat eller flasker, smaker bedre enn de med tvangskarbonering. Om det skyldes 2 uker ekstra "lagring" vet jeg dog ikke).
 
Jeg setter den fra gjæringstemperatur direkte til CC dersom det skal på fat. Dersom det skal på flaske, ramper jeg den ned over to dager.
Alt karboneres over tid
Alt blir klart over tid
Får du for lav karbonering KAN det skyldes andre ting enn CC
 
Tilbake
Topp