Cold crash

Salte

Dommer
Hei.
Jeg har cold crashet en del av mine lyse øl og egentlig hvert fornøyd med resultatet. Det jeg kom til og tenke på var at når jeg setter gjæringskar i kjøleskapet og kjøler ned så suges jo luft inn i gjærlåsen og ned i karet. Er det noen som har noen råd og triks mot dette?
Bruker vanlige gjæringskar fra europris med standard gjærlås
 
Tenker du på ved selve flyttingen, eller pga krymping ved nedkjølinga? Er det så mye vørteren krymper fra 20c til 1c egentlig? Husk at den også vil slippe endel co2 pga bevegelsene

Dvs, det er vel ved 4c den har størst tetthet hvis det er som for vann og jeg husker min gamle naturfagsbok rett, så fra 20c til 4c.
 
Du klarer deg fint uten gjærlåsen når du CC'er, bare ta litt alufolie over. Hvis du bruker bøtte med flatt lokk og bare et hull kan du la gummiproppen sitte igjen slik at du har noe å wrappe alufolien rundt.
 
Det er under kjølingen ja. det er ikke gjærlåsen som bekymrer meg men luften som blir sugd inn, tenkte på oksidering. Har 15-16 l i karet. Har kanskje ikke noe og si?
Så video på YouTube der de cold crashet i en better bottle der flasken var rimelig god klemt sammen etter noen dager
 
Tror ikke det er så mye å bekymre seg for. Det vil vel fortsatt være en del CO2 i gjæringskaret, og da dette er tyngre enn O2, vil det som er av CO2 ligge som et slags teppe og beskytte mot oksidering. Tror jeg.
 
Jeg har cold crasha i kjøleskap med gjærlås flere ganger uten å miste starsan-løsningen i gjærlåsen - altså heller ingen oksygen inn.
 
Var jo i grunn det jeg håpet på, da fortsetter jeg som vanlig og skylder på dere viss det viser seg være feil;)
 
Tilbake
Topp