Cold crashe IPA - fordeler/ulemper

Har lest meg litt opp på cold crashing på nett, men er usikker på om det er noko eg vil gjere. Vi har eit all-grain IPA Gahr Edition ølsett frå Bryggselv og skal flaske no i neste veke. Kva fordelar og ulemper er det ved å senke temperaturen før vi flasker? Kor lav temperatur/kor lang tid må vi påregne for å få ønska effekt?

Om ølet ser så veldig klart ut er ikkje så viktig for oss, det vi er usikre på er om det vil slå positivt for smaken å få litt mindre grums i ølet.
 
Ingenting negativt med å kjøle ned et par-tre dager før tapping. Du får felt ut gjær og humle. I et lyst og lett lagerøl ville jeg antakelig kjølt litt saktere ned for ikke å stresse gjæren, men i en kraftigere ale er det lite problematisk forbundet med cold crashing.
 
Ingenting negativt med å kjøle ned et par-tre dager før tapping. Du får felt ut gjær og humle. I et lyst og lett lagerøl ville jeg antakelig kjølt litt saktere ned for ikke å stresse gjæren, men i en kraftigere ale er det lite problematisk forbundet med cold crashing.
Er et par grader i døgnet passe for en lys lager? Måtte bare benytte muligheten.
 
Ingenting negativt med å kjøle ned et par-tre dager før tapping. Du får felt ut gjær og humle. I et lyst og lett lagerøl ville jeg antakelig kjølt litt saktere ned for ikke å stresse gjæren, men i en kraftigere ale er det lite problematisk forbundet med cold crashing.

Takk for svar. Oppfølgingsspørsmål: kor lav temperatur bruker du når du cold crasher? Og kva slags temperatur anbefaler du at IPAen skal stå i etter den har komt på flaske?
 
Jeg har cold crashet i vanlig kjøleskap på rundt 4 grader - alt fra 1 grad og oppover hjelper.

En IPA skal stå romtemperert i et par uker etter flasking. Etter det kan den lagres kjølig.
 
Er et par grader i døgnet passe for en lys lager? Måtte bare benytte muligheten.

Tillys lager senker jeg temperaturen ca. 3 °C i døgnet.

Jeg har cold crashet i vanlig kjøleskap på rundt 4 grader - alt fra 1 grad og oppover hjelper.

En IPA skal stå romtemperert i et par uker etter flasking. Etter det kan den lagres kjølig.

Dette er ok hvis du ettergjærer på flaske. Dersom du karbonerer "kunstig" på fat, kan du holde temperaturen lav hele veien.
 
Takk for svar. Oppfølgingsspørsmål: kor lav temperatur bruker du når du cold crasher? Og kva slags temperatur anbefaler du at IPAen skal stå i etter den har komt på flaske?

I bryggeriet kjøler vi til 1 °C. Jo kjøligere du lagrer ølet jo bedre holder det seg. Kjøleskapstemp er finfint.
 
(PS, er ferskis) Kan man coldcrashe all slags øl/pils som brygges? Har nå 25liter med skjærgårdsøl fra olbygging til gjæring, og kunne tenke meg å prøve det.
 
Ja men det er ikke nødvendig for ale. Det har sine fordeler (raskere klart øl) men noen mener også det har noen ulemper for en APA/IPA iom. at det trekkes oksygen inn i karet under cold crash dersom du ikke tar forholdsregler.

Mange tråder på dette og de er fulle av forskjellige meninger som alt annet i hobbyen vår
https://forum.norbrygg.no/threads/cold-crashing-og-suck-back.27957/
https://forum.norbrygg.no/threads/diskusjon-om-tapping-med-minimalt-oksygenopptak.27471/

Ville ikke bekymret meg så mye om dette i startfasen utenom å sørge for væsken fra en ev. blow off slange/gjærlås ikke blir sugd inn i gjæringskaret.
 
Sist redigert:
Kjør på. Jeg tar coldcrash og bruker gelatin på det meste. Bruker ikke gjærlås, bare alufolie over gjærkarets åpning for å forhindre kontaminasjon. Er ikke redd for at oksygen skal angripe ølet.
 
Sist redigert:
Drev før og
Ingenting negativt med å kjøle ned et par-tre dager før tapping. Du får felt ut gjær og humle. I et lyst og lett lagerøl ville jeg antakelig kjølt litt saktere ned for ikke å stresse gjæren, men i en kraftigere ale er det lite problematisk forbundet med cold crashing.

Drev før å brukte mange dager fra 20->4grader, men nå går jeg rett fra 20->4 i en smell.Brygger stort sett kraftige ales....har dette noe å si?
 
I praksis lite, og hvis du ikke skal flaskekarbonere etterpå så ville jeg iallefall ikke bekymret meg.
Når jeg har coldcrashet så har jeg gjort det så raskt som kjøleskapet greier, og det tar sin tid.
Men det er bare min erfaring og tyskerne kjøler pilsen sin langsomt ned i tradisjonell lager gjæring så det har sikkert noe for seg i visse tilfeller.

Har aldri kjent noen usmaker eller hatt problemer med naturlig karbonering etterpå, men det beviser jo ingen ting
 
Sist redigert:
Kjør på. Jeg tar coldcrash og bruker gelatin på det meste. Bruker ikke gjærlås, bare alufolie over gjærkarets åpning for å forhindre kontaminasjon, co2 frs gjæringen i karet hindrer oksygenopptak.
Den myten er vel grundig tilbakevist i et titalls tråder her på forumet av folk som har studert fysikkens lover.
Dette gjelder kun i stormgjæringsfasen
 
Den myten er vel grundig tilbakevist i et titalls tråder her på forumet av folk som har studert fysikkens lover.
Dette gjelder kun i stormgjæringsfasen

Hvilken myte sikter du til - det er du som sier at oksygen kan kontaminere ølet. Eller mener du at det ikke vil være noe "CO2-lag" i karet fra gjæringen?
 
Du har deltatt i de diskusjonene selv, så jeg lar dette bli min siste post om den saken :)
Alufolie over gjæringskaret holder ikke oksygen ute etter stormgjæring er over.

Edit: ser du redigerte inn i posten din at du ikke er redd for oksygen i ølet, det er en helt annen og helt fair ærlig sak
 
Sist redigert:
Jeg redigerte mitt første innlegg for å understreke at hovedpoenget i denne sammenhengen uansett er at cold crash (og gelatin) funker bra. :)

Jeg bruker alufolie for å forhindre at det faller ting oppi ølet. Det med oksygeninntrenging var en sidekommentar til det du nevnte, jeg er i utgangspunktet ikke redd for det.
 
Sist redigert:
Som alt annet innen ølbrygging, fungerer det OK for deg, da trenger du ikke forandre dine rutiner. Du er fornøyd.
Det betyr ikke nødvendigvis at det fungerer for alle andre og alle andre situasjoner.

Lenkene postet over burde skremme hvermansen for å utsette ølet for oksygen, men som nybegynner har du andre ting å bekymre deg for.

Kjøl ned hvis du ønsker klart øl raskt, og tilsett gjerne gelatin. Det fungerer.
 
Har lest meg litt opp på cold crashing på nett, men er usikker på om det er noko eg vil gjere. Vi har eit all-grain IPA Gahr Edition ølsett frå Bryggselv og skal flaske no i neste veke. Kva fordelar og ulemper er det ved å senke temperaturen før vi flasker? Kor lav temperatur/kor lang tid må vi påregne for å få ønska effekt?

Om ølet ser så veldig klart ut er ikkje så viktig for oss, det vi er usikre på er om det vil slå positivt for smaken å få litt mindre grums i ølet.
Hei.
Har du plast gjæringskar? Eller syrefast? Hvis plast ville jeg ikke ha coldcrash da det vil suges inn oksygen.

Ser at noen ikke er redd for dette, men jeg er av den oppfatning at jeg aldri ønsker oksygen i nærheten av ølet og gjør mye for å forhindre dette
 
Tilbake
Topp