Cold crashing - Kan det også gjøres i et fat?

ADale

Norbrygg-medlem
Har en IPA som jeg egentlig burde ha stukket om før jeg tappet den, så det er litt mer trub enn vanlig i den. Vet at cold crashing er ment for gjæringskaret for å skille ut humlerester etc, men kanskje jeg skulle kjøle ned til 2-3 grader på fatet? Men har det noe hensikt? Den fra jo ølen opp stigerøret som muligens går inn i trub?
 
Hvis du har med humlerester over i fatet er det sånn akkurat passe kjedelig hvis de tetter igjen ball-lock koblingen på toppen av fatet.
 
Hvis det bare er vanlig "haze" og ikke mye trub er ikke det no problem
Jeg gjør det i praksis på den måten
Fatet må jo på en eller annen måte kjøles ned før servering uansett. Litt derfor jeg aldri har tatt meg bryet med CC
 
Hvis du har med humlerester over i fatet er det sånn akkurat passe kjedelig hvis de tetter igjen ball-lock koblingen på toppen av fatet.
Det var dt som skjedde på slumpe-fatet også...Men håper nå det var fryst, men er nok ikke det. Da er det kanskje ikke noe å gjøre?
 
Noen som har hatt suksess ved å prøve å blåse ut øl med større trykk? Hvor går i så fall grensen jeg bør stoppe å øke trykket? Jeg kan alternativt avskrive denne slumpen på 5 liter. Forsøkte med større diameter på tappekran, så det er garantert stigerøret som er tett, ja.
 
Sist redigert:
Noen som har hatt suksess ved å prøve å blåse ut øl med større trykk? Hvor går i så fall grensen jeg bør stoppe å øke trykket? Jeg kan alternativt avskrive denne slumpen på 5 liter. Forsøkte med større diameter på tappekran, så det er garantert stigerøret som er tett, ja.
Blås inn CO2 på øl-inn mens du holder sikkerhetsventilen åpen...
 
ja, det løste seg med å blåse litt inn inlet, men det er litt mye humlegrums. Noen som kan anbefale et bra filter som er finmasket nok til å ta det meste? Vanlig kjøkkenfilter er for grovt. Søkte litt på Bryggselv og Ølbrygging, men de ser ikke ut til å ha noe sånt.
 
ja, det løste seg med å blåse litt inn inlet, men det er litt mye humlegrums. Noen som kan anbefale et bra filter som er finmasket nok til å ta det meste? Vanlig kjøkkenfilter er for grovt. Søkte litt på Bryggselv og Ølbrygging, men de ser ikke ut til å ha noe sånt.
https://www.olbrygging.no/bouncer/102942/bouncermd-inline-beer-filter-mac-daddy-stor-variant

Og for mindre batcher denne:
 
Bytter man ut stigrøret med en slange med flyteball så er vel mye av problemet med CC på fat vekk. Største ulempen er vel at man ikke ser hvor klart det er før man tapper ut noe.
 
Tilbake
Topp