Coldcrash i minusgrader

ClasM

Norbrygg-medlem
Har planer om å coldcrashe for første gang 2. juledag. Har kun mulighet for oppbevaring i en uisolert garasje og det er meldt minusgrader (6-8). Er dette risikosport eller går dette fint hvis jeg bare kjører over natten ( setter ut om kvelden og flasker formiddag)?

Og hva gjør jeg med gjærlås?

Er forresten en 25 liter ipa med abv 7%

Tror det går fint jeg.
Tempen synker saktere enn du tror, pga stor masse. I tillegg er luft et ganske dårlig meduim for å transportere varme.

Hvis du vil kjøpe mer tid eller er generelt urolig; pakk inn karet i et liggeunderlag el.

Med slike volum går det helt fint over så kort tid, tåler fint et par døgn. Ville fjernet gjærlåsen eller erstattet vannet med sprit.

Sist redigert:
Tøm gjærlåsen, undertrykket vil suge innholdet inn. La gjerne låsen stå på for å beskytte mot ymse dritt som kan fly oppi.

Ellers klarer tanken fint et par dager uten å fryse på den temperaturen.

Da kjører jeg på med ett døgn til å begynne med ihvertfall.. Lar termometeret henge på (isolert på karet), så har jeg også en viss kontroll!

Takker for svar, og god jul :)

Har akkurat coldcrashet to brygg på samme måte, og det funket fint, i hvert fall. Pakket et liggeunderlag rundt, og satte gjærdunkene oppå et annet. Bryggene ble klarere enn de andre jeg har satt tidligere.

Hva gjorde du med gjærlåsen, HåvardK?

Kan ølet flaskes fra lav temperatur eller bør det romtempereres først?

Går fint å flaske det kaldt. Jeg pleier å la temperaturen stige til romtemp bare hvis jeg skal tilsette litt fersk gjær ved flasking. Det gjør jeg hvis jeg cold crasher med gelatin, eller det er høy alkoholprosent.

Hva gjorde du med gjærlåsen, HåvardK?

Kan ølet flaskes fra lav temperatur eller bør det romtempereres først?
Jeg gjorde ingenting med gjærlåsen, rett og slett fordi jeg ikke tenkte på det... Hadde nok flaks, altså. Bør vel ta ut låsen og tette hullet på et eller annet vis, f eks med gladpack e.l.
Flasket ølet kaldt, jeg også. Ikke behov for ettergjæring på de aktuelle bryggene.

Er ikke oksidering ett problem når vesken trekker seg sammen og masse frisk luft trekkes ned i gjæringskaret?

Fra gjæringstemp til et par grader så minker volumet minimalt, så det vil nok ikke trekkes inn masse frisk luft.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Tilbake
Topp