ColdCrashing og karbonering

Heisann.
Etter å ha lest noen artikkler og problemstillinger dukker flkgende spørsmål opp;
Etter CC tapper dere om ved temp som er oppnådd ved CC eller lar dere ølet bli romtemperert? Har slitt med karbineringen av en Kølsh som jeg tappet om uten å la den bli temperert igjen. Brukte ca 8gr/l. (jeg vet at det er i overkant)
 
Flasker og fater ved cold crash temperatur. Sukker mengde skal beregnes ut fra temp på vørter ved flasking, pga at kald vørter inneholder mer co2 enn temperert . Typisk vil det gi mindre sukker behov. Fating gjelder det samme hvis du karbonerer naturlig med sukker tilsetning. Hvis du tvangskarbonerer så bruker du trykk tilpasset mengde co2 volum (eks 2.4 ) og lagringstemp for fatet. Bruk kalkulatorer til dette.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
"Use keg storage temp for keg pressure,
and temp at bottling for all others" sakset fra Beer Smith tools. Slik jeg har forstått det, så vil cold crash medføre at co2 boblene krymper, dvs at vørteren inneholder større mengde co2. Derved behov for mindre sukker. Har fungert prikkfritt hos meg.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Legger ved et par screenshots fra Beersmith og Brewersfriend.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1415384909518.png
    uploadfromtaptalk1415384909518.png
    156,2 KB · Sett: 67
  • uploadfromtaptalk1415384925364.png
    uploadfromtaptalk1415384925364.png
    194,5 KB · Sett: 64
"Use keg storage temp for keg pressure,
and temp at bottling for all others" sakset fra Beer Smith tools. Slik jeg har forstått det, så vil cold crash medføre at co2 boblene krymper, dvs at vørteren inneholder større mengde co2. Derved behov for mindre sukker. Har fungert prikkfritt hos meg.
Det er ikke CO2-bobler som krymper (gassen er helt oppløst i vørteren), men væske kan holde på mer gass når den er kald. Den kan imidlertid ikke generere CO2 ut fra ingenting, men den kan gjenabsorbere noe av CO2-en som befinner seg i luftrommet mellom øl og gjæringskarets lokk. Kort sagt er dette altfor lite til at den kan oppnå en tilstand av å være mettet av CO2 ved cold crashing-temperaturer, og kalkulatorene (i hvert fall Brewer's Friend) tar utgangpunkt i at ølet er mettet ved temperaturen du oppgir – noe som kun er tilfelle om den har gjæret ut ved den temperaturen.

Det kan altså ha fungert prikkfritt for deg, men da har du nok også noe lavere CO2-nivå enn beregningene spår.
 
Jeg har tilsatt karboneringssukker i forhold til gjæringstemperatur og flasket ved ca 2 grader. Det har fungert bra hittil :)
 
Ok kvolden, point taken. Er det altså helt ok å bruke 5-8g sukker/ltr uavhengig av temp ved flasking? Skal prøve neste brygg . Kalkulatorer er I så fall litt misvisende. Igjen, takk for input!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Et lite utdrag fra John Palmers How to Brew. Angående karbonering.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByTapatalk1415396116.061932.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1415396116.061932.jpg
    153,3 KB · Sett: 80
Jeg skjønner jeg må sette meg mer inn i dette for optimalt resultat :) jeg karbonerer ca 6g pr liter, litt mer på en wit/weiss, litt mindre på en stout

Resultatene har så langt vært veldig bra (rundt 20 barcher med dette), så jeg er litt usikker på hvor mye bedre det kan bli ved å følge slike tabeller slavisk, tatt høyde for gjøringstemperarurnetc etc for en amatørbrygger som meg.
 
Tilbake
Topp