Coleman kjøleboks som meskekar

Hei.
Jeg har brygget BIAB hittil, men vurderer å bytte over til å meske i kjøleboks. Dere som gjør det, er det en grei måte å meske på?

Har lurt på å kjøpe en Coleman Xtreme 66 liter. Er denne for stor til å brygge 25-liters batcher? Det er normalt det jeg brygger, men jeg kunne tenke meg å ha mulighet til å brygge opp mot 50 liters batcher. Vil en 66 liters boks funke til dette?

Hva mer bruker dere i boksen? Silbunn? Eller bare en bazooka, gjennomføring og kuleventil?
 
Har tenkt å kjøpe coleman eller igloo selv. Til 25 liters batcher er den kanskje litt stor, men den er nok perfekt til 50 liters batcher. Jeg tenker på 36 qt versjonen til 25-30 liters brygg. Skal da bygge manifold for avsiling av vørter.  Mesker into gjæringskar nå, med det ene som silkar og det funker greit, men vil over til kjøleboks så fort som mulig. Mange velger coleman sine. Kan være litt vanskelig å skaffe i Norge som jeg har skjønt det, men følg med på ebay så finner du plutselig et scoop. Bazooka-filter vil også funke, men kanskje ikke like bra som manifold? Dette kan andre svare på bedre enn meg. Men at det funker, det gjør det!:)
 
Eg har coleman på ca 100 liter. Bruker kobber manifold og kuleventil, fungerer så bare juling, holder veldi godt på tempen
 
Hvordan er den til å holde mesketemp til et brygg på f. Eks 20 liter. Ikke sikkert du har prøvd dette, men tenker at du kanskje får mer varmetap jo mer luft det er i boksen.
 
Eg har meska 12 brygg i ein 22l kjøleboks frå CO, kopparrøyr og hevert. Det har fungert veldig. Det einaste er at du må berekne ein del varmetap når du tapper oppi vatnet. Men den har halde godt på temperaturen under sjølve meskinga. Billig er den også. Har brukt ca 5-5,5 kg malt på den og fått ut ca 23-25l vørter.

Men her om dagen kjøpte eg meg ein Igloo-boks med bazooka. Dvs, eg fiksa litt på den, for det var den finmaska versjonen frå bryggselv og den berre kollapsa under trykket av malten og vatnet. Så eg kjøpte ein ny stålstrømpe på Tess og det fiksa saken. Så om du skal kjøpe ein ny ein ville eg ikkje gått for den finmaska, i alle fall, men ein litt stivare ein.

Den nye iglooen tek 34 l og eg har berre prøvd den ein gong. Men det funka fint, sjølv med berre 5 kg malt. Det vart 22l ferdig vørter. Aner ikkje om du kan brygge så små parti som 25l med ein 66l boks. Vil tru det vil gå ut over effektiviteten eller kor klar vørteren blir, men det er berre noko eg trur, ikkje noko eg veit.

Men brygging med kjøleboks er i allefall gull. Enkelt å kontrollere. Mykje enklare enn BB30 utan isolasjon, i allefall.

Lykke til
 
Ser mange på youtube har stappet inn en ståltråd eller lignende for at bazookaen ikke skal kollapse av malten. Et tips der altså :) jeg går for 34 liters med manifold jeg også. Usikker på om jeg kjører hevertprinsipp eller ikke enda.
 
Frode_jo skrev:
Da tror jeg vel at jeg går for en mindre boks.

Hva bruker dere som beholder for varmt skyllevann da?

Selv bruker jeg oftest en Coleman Ultimate Extreme på 47 liter/52 qts. (med hjul og slepehåndtak) som meskekar. Den er grei til 25 liters batcher, og gjerne endel større også. Men når jeg skal brygge "stort" dvs 40 liter og opp til 50 og deromkring (stikkord: juleøl) bruker jeg en 57 liter (65 qts?) Coleman Extreme. Til siling har jeg en kobberrørsmanifold med slisser på begge. Skyllingen foregår med en 36 liters (eller var det 36 quarts?) ditto med en H-formet skyllemanifold av kobberrør over mesken. Vannet renner her ut gjennom bittesmå hull boret i to ulike vinkler, for best mulig spredning av "dusjen". Riktignok er stråletrykket såpass lavt at spredningen ikke blir så stor likevel  :duh: Alt er jo basert på tyngdekraft.
 
Jeg har sett på en slik 52 quart med hjul og håndtak. Har den drenshull i siden, eller må man borrre hull for gjennomføring?
 
Joda, den har drenshull.

Kan forresten føye til at jeg har brygget batcher ned i 16 liter med godt resultat (Barley Wine o.l.).
 
Hoy! Vi brygger 25 liters batcher på BIAB med kjele, men vurderer å kjøpe kjøleboks, har lest om virkelig klar vørter. Men hvordan gjør man det når man skal meske på forskjellige tempraturer? Bare tilsetter mere varmt vann?  Brown Ale`n vi brygga i går hadde 3 forskjellige mesketemperaturer. Har søkt på youtube, men ikke funnet noen skikkelig videoer, noen som har søkeord?

Og tredje og siste. Ville det være noe problem å meske 25 liters batcher på 67  liters bokser? Har store nok kjeler til det ser du, og beveger oss nok opp batchsize når vi blir mere trygg på brygginga :)
 
Jeg har bare unntaksvis mesket med forskjellige temperaturer. Men man gjør det ved å tilsette kokende vann i rett mengde. En av brukerne på forumet (Richard?) har en hjemmeside han lenker til i innleggene sine der det i hvert fall før var en funksjon for beregning av mengden ut fra opprinnelig temperatur og volum på mesken og ønsket ny temperatur.
 
Tilbake
Topp