Coobra Pils

J

Jan Morten

Fant en lokal forretning som selger Coobra bryggesett :) Ligner veldig på Coopers settene. Er det noen som har noe erfaring med Coobra?

Tengte å forsøke en slik med noen modifikasjoner :brygging:.... Noen tips der ute ? :ber:
Kunne tenke meg noe med litt  :bokser: og  futt :skaal:
 
Joda har behørlig notert og skrevet ut artikkelen :ilike:

Jeg tengte vel mer i retning;
spraymalt mørk/lys * hvor meget?
Fuggels / Saaz el.l  hvor meget & når?

Mer i retning en oppskrift mao :brygging:
 
Forsøk denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=625.msg2926;topicseen#msg2926
Bruk 60% av angitt humlemengde til langkoking, siden maltekstrakten din er humlet i motsetning til malten som nevnes i oppskriften (formodentlig). Siden det er en mørk ale, ta et eller annet mørkt maltekstrakt. Oppskrifter kan nesten ikke bli enklere, og denne vant 2. premie i klasse 'mørk ale' i NM2004. :)

Det blir garantert mer smak på det enn bare å bruke en boks med humlet maltekstrakt og gjøre som står i bruksanvisningen. Forteller du oss hvordan du skal gå i vei?
 
Takker for tipset Eduard :ilike:

Prøver meg slik: Volume 15L

1800g Coobra pils ekstrakt
1500g Muntons dark sparymalt
   25g Mørk kandis

30g Fuggle 60min
30g Fuggle 15min

Danstar Notthingham 11g (holder det med gjær skal tro?)

Ifølge BC gir dette ca OG 1073, Colour 25, Bitterness 22, BU/GU 0,3 Og om en er heldig ca alc 7,2%

Nå har jeg brukt badet her til mine bryggerier og tempen ligger på 19 grader stabilt. Er dette en ok temp for utgjæring av dette brygg mon tro?

Samler ingrediensene nu og ser for meg bryggestart i romjula :brygging: Så fortsettelse følger :ilike:
 
Hei, dette ser aktuelt ut! Litt sterkt øl, kanskje, så hvis du vil ha noe mere lettdrikkelig kan du godt vanne ut etter koking til et litt lavere OG. Men kandisen er kanskje ikke så nødvendlig. Det er jo veldig lite uansett.

Temperaturen er jo meget egnet og tørrgjær gir en ganske forutsigelig stabi gjæring, så det er bare å samle ingrediensene og sette igang! Husk forresten at det blir høyere IBU (bitterhet) siden Coobra-maltekstrakten din er humlet på forhånd (dog forholdsvis mild, vil jeg tro). Men det vil ølet bare ha godt av for 22 IBU ville nesten vært for snill! ;)
 
Takker for gode råd :amen:

Var ment som en sterk lagervare.. Kjører på med kandisen jeg, kansje den er med på å gi det en liten "piff" hvem vet :laugh:
Denne går på 0,33 flasker for langtidslagring. Gjærer helt ut og lar stå i dunken til klarning i 14 dager. tilsetter så 1 sukkerbit pr flaske (mye?)
og gjemmern til sommern  :biersmile: Kansje brukbar grill drikke  :ilike:
 
Du kan prøve å finne ut av hvor mye en sukkerbit veier (f eks ved å veie 10 st på kjøkkenvekt/brevvekt). En grei mengde er 5-8 gram sukker per liter(!). Ølet vil nok være drikkelig lenge før sommeren så det spørs om du greier å bare la det stå såpass lenge :D.
 
Hehe lagringen ja :angel:

Får låsen inn å gi bryggerfruen nøkkeln  :lese:
 
Alrighty then :skaal: Da bør en sukkerbit holde per flaske siden vi snakker laaang :zzz: lagring ::)
 
Tilbake
Topp