Coopers eller Cobra?

Hei
Er ny på forumet her. Har litt erfaring med å bruke Muntons medium maltekstrakt + spraymalt + humle.
Nå har jeg observert at lokalbutikken har Coopers sett og Cobra sett til 99 kr. Hvordan er humle innholdet i disse settene?
Vurderer å kjøpe to bokser(ikke bruke spraymalt eller sukker), tilsette egen humle og Nottingham gjær.
Noen synspunkter?

Jan F.
 
Hei Jan og velkommen til forumet!  :skaal2:

Jeg har personlig ingen erfaring med nevnte ølsett men regner nok med at de ikke er i det bitreste laget egentlig. I dette tilfellet så tar du nok ikke stor skade av å bruke to bokser og utforske resultatene :).

Se også her for lignende spørsmål: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=277.0;all
 
Jan F. skrev:
Hei
Er ny på forumet her. Har litt erfaring med å bruke Muntons medium maltekstrakt + spraymalt + humle.
Nå har jeg observert at lokalbutikken har Coopers sett og Cobra sett til 99 kr. Hvordan er humle innholdet i disse settene?
Vurderer å kjøpe to bokser(ikke bruke spraymalt eller sukker), tilsette egen humle og Nottingham gjær.
Noen synspunkter?

Jan F.

Hei Jan............
Hadde jeg vært deg, ville jeg benyttet flytende gjær.........  F.eks. American ale fra Wyeast
og en liten tanke smakshumle (15 min koking) og litt aroma humle (5 min koking).    20 - 30 gram av hver......  (alfa ca 5 - 6%.  Cascade kan være et godt valg)
 
Jeg har prøvd ett ølsett fra Coopers. Det var en pils. Den kom faktisk med ekte lagergjær, og undergjærte fint med skikkelig ekkel svovellukt og alt. Jeg tror ikke jeg ville anbefalt å bruke to slike ølsett sammen, for den hadde faktisk en ganske god humlesmak som den er. Derimot kan det kanskje være en idé å koke maltekstrakten en time med litt bitterhumle før du tilsetter selve ølsettet (som jeg ikke ville kokt, siden det altså har bra humlesmak og -aroma (i litt mindre grad)), for det var litt lite bittert etter min smak. Jeg ville brukt den gjæren som følger med til iallfall det settet.
 
Takk for bra(og rask!) respons. Det som fikk meg til å vurdere disse settene var prisen. 99 kr for 1,7 kg maltekstrakt er jo ganske billig...
Når det gjelder gjær, så er det også mulig å få den fra det lokale bryggeriet her.
 
Tilbake
Topp