Coopers ølsett

KKR

 
Hei,
Spør for en venn. Han har vært på hobbybutikken å kjøpt seg alt han trenger til sitt første brygg. Fikk med ekstrakt, spray malt, gjær og druesukker. Har derfor en del spørsmål.

Bilde ligger vedlagt.

1. Skal spraymalt(500gram) blandes ut i ekstrakten når man setter dette til gjæring? Skal alt av spraymalt tilsettes?

2. Hvor mye varmtvann skal tilsettes ekstraktet?

3. Når skal druesukkeret tilsettes? Erstatter dette vanlig sukker ved flasking, eller skal dette tilsettes ved gjæring? Dersom det skal tilsettes ved gjæring, skal også vanlig sukker tilsettes ved flasking?

-- Skal hele posen med druesukker benyttes?

Takk!
 

Vedlegg

  • Screenshot_20161003-011511.png
    Screenshot_20161003-011511.png
    1,1 MB · Sett: 63
Dissolve contents of can and other fermentable sugars with 2 litres of boiling water (4 litres of hot tap water may be used)

--> Her står vel svaret på spørsmål 1, 2 og 3. Dersom det ikke fulgte med noe annen bruksanvisning, eller tips fra selgeren, betyr det vel at alt skal pøses sammen med ekstraktet, og løses med nevnte vannmengde (selv om den sier både 2 og 4 liter...).

Ved flasking brukes ca 6 gram sukker per liter, gjerne i en sukkerlake.

 
Hei,
Spør for en venn. Han har vært på hobbybutikken å kjøpt seg alt han trenger til sitt første brygg. Fikk med ekstrakt, spray malt, gjær og druesukker. Har derfor en del spørsmål.

Bilde ligger vedlagt.

1. Skal spraymalt(500gram) blandes ut i ekstrakten når man setter dette til gjæring? Skal alt av spraymalt tilsettes?

Ja

2. Hvor mye varmtvann skal tilsettes ekstraktet?

2-3 liter, kokende. Jo mindre jo bedre, lettere å kjøle ned med springvann. Jeg bruker 2.

3. Når skal druesukkeret tilsettes? Erstatter dette vanlig sukker ved flasking, eller skal dette tilsettes ved gjæring? Dersom det skal tilsettes ved gjæring, skal også vanlig sukker tilsettes ved flasking?


Tilsettes med alt det andre. Bland ut det tørre først (druesukker og tørrmalt først) . Legg den flytende malt boksen i varmt vann i 10 min så det lettere løser seg opp. spray deretter boksen med starsan. kok opp 1/2 liter vann som du kan "rense" boksen med. Sitter endel fast etter du har tømt det ut.

-- Skal hele posen med druesukker benyttes?

Ja, hvis det ikke er mer enn 500 gram ville jeg gjort det.

Takk!

Mine svar er uthevet
 
Tilbake
Topp