Cornelius fat i Salten

Noen som vet hvor man kan få tak i brukte Cornelius fat i Salten?  Vet disse har blitt brukt av cola og pepsi. Bruker de dem fortsatt?
 
Fellesbestillinger på brukte fat ordnes av og til, for å få ned fraktkostnadene per fat. Noen bestiller fra brukte fat fra candirect.de eller tilsvarende med gode erfaringer. Jeg landet på å kjøpe nye fat, da det er en myriade av ulike reservedeler, og vrient å få tak på riktige poppets etc. De koster jo litt, men er nærmest evigvarende, og har nok høy andrehåndsverdi (hvis det skulle bli aktuelt).....
 
Er litt enig med Johan her. Det er vanskelig å få tak i brukte fat. Mange snakker om fellesbestilling men ingen gjør det.
Du har to valg:
Enten tar du inn en pall med brukte fat fra Candirect, da inkludert noen Co2 regulatorer og flasker. Det krever litt kapital for deg. Når pallen er i hus averterer du de brukte fatene pluss Co2 utstyr med en liten fortjeneste, og jeg kan garantere at du får solgt de resterende fatene raskt.
Eller så tar du en telefon til Ola på Petit og spør om tilbud på 4-8 fat, to-tre flexitapper med skumdemp, gass inn ventiler, en del malt, humle og gjær. Da vil han kunne gi deg en storordre pris med god rabatt og du kan få det levert billig med hans neste tur nordover. Da vet du også at han holder rette reservedeler til dine fat i fremtiden også. Co2 flaske og regulator kjøper du lokalt hos Bodø Verktøyservice.
 
Supert med god respons folkens! Hadde vært fint å fått et bra tilbud med billig frakt. Da det som regel er frakta som tar livet av oss her nord. Fikk tilbud i dag om å kjøpe bryggerifat, 30 liter, mot pant på 500. Er dette noe særlig å satse på? Vet ikke hvordan disse er å holde rene, deler osv?
 
Det er vel ikke så mange etterhvert som bruker bryggerifat. For det første er de tunge. Deretter må du ha ganske dyre tilkoplingsdeler til de. Og så må du ha rustfrie versjoner, de fleste er i aliminium og ikke særlig egnet for oss hjemmebryggere.
Selv gikk jeg rett på Corneliusfat ved oppstart av min bryggekarierre, har aldri flasket en flaske og har ikke brukt bryggerifat (selv om jeg har koblinger til dem). Corneliusfat holder i en evighet og kjøper du nye fat så har du dem livet ut.
Selv har jeg 22stk. 19 litere, 4stk 9 litere og 1stk 12 liter i blanding av nye og brukte så jeg trenger ikke flere...
 
Får quote author=Rune Alm link=topic=19533.msg193759#msg193759 date=1392675684]
Det er vel ikke så mange etterhvert som bruker bryggerifat. For det første er de tunge. Deretter må du ha ganske dyre tilkoplingsdeler til de. Og så må du ha rustfrie versjoner, de fleste er i aliminium og ikke særlig egnet for oss hjemmebryggere.
Selv gikk jeg rett på Corneliusfat ved oppstart av min bryggekarierre, har aldri flasket en flaske og har ikke brukt bryggerifat (selv om jeg har koblinger til dem). Corneliusfat holder i en evighet og kjøper du nye fat så har du dem livet ut.
Selv har jeg 22stk. 19 litere, 4stk 9 litere og 1stk 12 liter i blanding av nye og brukte så jeg trenger ikke flere...
[/quote]

Litt av en samling du har!  Du får si ifra om du skal selge noen :)
 
Skal nok ikke selge noen. Det er rart med det, men når mars er over og pilsen er brygget for å lagres, og diverse øl er laget før neste brygging i september så er de fleste fat fyllt opp. Noen fat står enda på lagring fra året før... Det blir nok aldri for lite med fat...
 
Hei!
Bare kjør på med bryggerifat, det er ikke noe problem. Hadde mest Cornelius i starten, men har gått mer over til bryggerifat. Det gir deg høy kapasitet på en enkel måte. Eks kan en 100 litersbatch kjøres på to fat hvis du vil. Hva er problemet med aluminium? Koplinger får du kjøpt billig på ebay eller hos Rune!
Bare kom innom hvis du vil ta en kikk!
Mvh Svein Erik
 
Hei folkens, jeg er også interessert i fat av alle slag hvis trådstarter eller noen andre kommer over noen.. Har bestilt 50ltr Speidel sammen med en nabo, og gleder meg til å komme i gang.
 
Hei!
Bare kjør på med bryggerifat, det er ikke noe problem. Hadde mest Cornelius i starten, men har gått mer over til bryggerifat. Det gir deg høy kapasitet på en enkel måte. Eks kan en 100 litersbatch kjøres på to fat hvis du vil. Hva er problemet med aluminium? Koplinger får du kjøpt billig på ebay eller hos Rune!
Bare kom innom hvis du vil ta en kikk!
Mvh Svein Erik

Har fått mej 2 ringnes fat. 25L
Har bestillt G kobling: http://www.ebay.com/itm/121366767727?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
og tappekran: http://www.ebay.com/itm/301189014554?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Har co2 reulator og flaske.
1. Hvor mye trykk skal det vere på Co2?
2. skal eg tilsette sukkerlake og stikke om ølet rett i fatet, eller over til eit gjeringskar først og deretter til fatet?
3. Om eg har øl på 2 fat, kan eg da flytte G koblinga mellom fata eller må vi drikke opp fatet før vi kobler av G koblinga ?

Mvh

Terje
 
Hei Terje!
Ikke stikk om, bare overfør rett til fatet. Omstikking fører bare til økt fare for infeksjon og oksydering.
Hvor mye trykk det skal være avhenger av hvilken type øl, hvor kaldt det er og dine preferanser. Hvis ølet er avkjølt og kaldt blir det lettere karbonert. Bare prøv deg frem. Det skal finnes karboneringstabeller på forumet. Når du har øl på fat trenger du ikke bruke sukkerlake. Du tvangskarbonerer med co2. Kjør på med trykk og legg fatet på siden og rull noen minutter (se Craig sine videoer på u-tube). Anbefaler deg å fylle fatet med co2 før du fyller på ølet. Hvis du fyller det fullt av øl, eller får ut luft i fatet, reduseres faren for at ølet oksyderes etter hvert. Det er ikke noe problem å flytte koblingen mellom fatene, men hvis du får deg en splitter/fordeler og en ekstra kobling, slipper du det. Bare spør hvis det er noe du lurer på.
Lykke til!
 
Sist redigert:
Hei Terje!
Ikke stikk om, bare overfør rett til fatet. Omstikking fører bare til økt fare for infeksjon og oksydering.
Hvor mye trykk det skal være avhenger av hvilken type øl, hvor kaldt det er og dine preferanser. Hvis ølet er avkjølt og kaldt blir det lettere karbonert. Bare prøv deg frem. Det skal finnes karboneringstabeller på forumet. Når du har øl på fat trenger du ikke bruke sukkerlake. Du tvangskarbonerer med co2. Kjør på med trykk og legg fatet på siden og rull noen minutter (se Craig sine videoer på u-tube). Anbefaler deg å fylle fatet med co2 før du fyller på ølet. Hvis du fyller det fullt av øl, eller får ut luft i fatet, reduseres faren for at ølet oksyderes etter hvert. Det er ikke noe problem å flytte koblingen mellom fatene, men hvis du får deg en splitter/fordeler og en ekstra kobling, slipper du det. Bare spør hvis det er noe du lurer på.
Lykke til!

Hei

Hvordan får eg heilt ut toppa ?
image.jpg
 

Du må modifisere stigerøret ved å sage av en tapp. Se videoen. Bare ta kontakt hvis du ikke får det til!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp