Cornelius fat

Rutof

 
Når du fyller fatene. Har du nødt til å fylle fatene fulle? Evt. Fylle 16 liter på et 18 liters fat?
 
Man trenger ikke å fylle helt opp nei. Men det er desto viktigere å spyle fatet med CO2 før og etter fylling for å unngå oksidering.
 
Hvor fullt kan man egentlig fylle?
Gjør det noe om man dekker gass-inngangen, eller bør man holde seg under denne?
 
mikslen skrev:
Jeg har "hørt" at du ikke skal fylle over gassrøret. Men har ingen kilder bak dette.
Dette for å forhindre at ølet kan gå igjennom gasslangen og inn i regulator. Men det er fullt mulig å fylle opp til lokket. Man må bare passe på når man skrur ned trykket på regulatoren. Før man skrur ned trykket på regulatoren, bør man koble fra trykk slangen (til fatet) og tømme fatet for trykk. Når en da har fått skrudd ned trykket, er det trygt å koble til fatet igjen.
 
Bjarte H skrev:
Man trenger ikke å fylle helt opp nei. Men det er desto viktigere å spyle fatet med CO₂ før og etter fylling for å unngå oksidering.

Kjøre på med CO₂ i fatet før man fyller øl i og etter man har fylt og tatt på lokket?


Spyle etter fylling. Er det bare å kjøre på med CO₂


Er det for å fjerne luft?
 
Det er for å fjerne luft ja. På flasker er det ikke et like stort problem, iom. at man ettergjærer og noe av oksygenet dermed blir brukt. Jeg pleier å fylle CO₂ på fatet og lufte det ut et par ganger før jeg fyller det opp med øl. Når det er fullt setter jeg på lokket, CO₂ og lufter ut et par ganger til før jeg lar det stå med CO₂ tilkoblet for karbonering og modning.
 
Ok fyller CO2, lufter ut igjenn og fyller CO2 igjenn?

Da slipper du luften ut gjennom ventillen?
 
Er det nødvendig å fylle på co2 før man tapper?

Vil ikke ølet presse ut/fortrenge det meste av det som er av luft? Så kan man kjøre litt co2 etterpå og dra litt i ventilen for å få ut det lille som er igjen? Eller?
 
Rutof skrev:
Ok fyller CO₂, lufter ut igjenn og fyller CO₂ igjenn?

Da slipper du luften ut gjennom ventillen?

Ja. Når jeg lufter står gassen bare på og så trekker jeg i sikkerhetsventilen et par ganger. Da har mye av oksygenet blitt fortrengt og erstattet med CO₂. Etter å ha fylt øl på fatet gjør jeg det samme igjen.

audun! skrev:
Er det nødvendig å fylle på CO₂ før man tapper?

Vil ikke ølet presse ut/fortrenge det meste av det som er av luft? Så kan man kjøre litt CO₂ etterpå og dra litt i ventilen for å få ut det lille som er igjen? Eller?

Man kan godt droppe å spyle fatet med CO₂ før tapping, men man vil da ha en litt (og etter min mening unødvendig) større sannsynlighet for / grad av oksidasjon av ølet.
 
Før eg fyller opp et fat med øl, setter eg regulatoren på 10psi og fyller det tomme fatet med CO₂. Etter det bruker eg en hevert for å fylle fatet med øl. CO₂'en ligger som en tåke over det ølet som fyller tanken, og det reduserer risikoen for oksidering betraktelig.

Når da fatet er fullt, lokket satt på og CO₂'en påkoblet, trekker eg i sikkerhetsventilen en del ganger. Da kan eg være trygg på at det eneste som er i fatet er øl og CO₂.

Edit: Eg har gått til innkjøp av tilbakeslagsventiler for mine secondary regulatorer for å fjerne risikoen med at øl kan gå over i gasslanger: http://www.ebay.com/itm/Gas-Shutoff-Valve-With-Check-Valve-1-4in-MPT-x-3-8in-Barb?item=360420167624&cmd=ViewItem&_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D7017004529191199056
 
Rutof skrev:
Har en bitter på rundt 15 liter er det forlite å putte på et Cornelius fat på 19 liter ?
Ingen ting i veien for å fylle det på et Cornelius fat. Men skal man karbonere naturlig (med sukkerlake), så vet eg ikke helt hva man bør gjøre, om man må kompensere for større "tomrom" i fatet. Med tvangskarbonering, er det bare å bruke samme trykk som ellers.
 
Mange tråder om Cornelius fat, men dette var en av de ferskeste - tar derfor sjansen på å bruke den videre til noen spørsmål om temaet.  :jaha:

Har enda ikke kommet meg videre fra flasking til fat, men nå nærmer muligheten seg i form av en bursdagsgave. For å gjøre det enklest mulig, tenkte jeg å gå for et komplett sett -  det virker enklere for meg som grønn på temaet  :attevar: og for de som skal kjøpe gaven.

Ser at vinogbar selger komplette startsett for 3398,- (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=1314), det virker noe dyrt og de har det heller ikke på lager for tiden.

Alternativt ser jeg at candirect også har startsett til EUR 249,95 (http://www.candirect.co.uk/start.php?kegs,_tanks,_storage_complete_storage_systemsnc_and_cc_series.php), selv med frakt og toll burde man vel komme lavere enn over?

Men er det smart/billigere å gå for et slikt sett? Hjelp og tips mottas med takk  :help:
 
Eg kjøpte komplett sett for en uke siden. CO2 flaske 700kr, Cornelius fat 410kr, CO2 regulator med slanger og koblinger 1200kr. Syns det var en heilt grei pris, men kjøpte fra 3 forskjellige butikker
 
aholgersen skrev:
Eg kjøpte komplett sett for en uke siden. CO₂ flaske 700kr, Cornelius fat 410kr, CO₂ regulator med slanger og koblinger 1200kr. Syns det var en heilt grei pris, men kjøpte fra 3 forskjellige butikker

Interessant, det var prisen hjem til deg? Hvor bestilte du fra, og hva bestilte du?  :)
 
Kjøpte fat fra en medbrygger som solgte gjennom forumet her, 5kg CO2 flaske hos GMC Stavanger brannvern avdelingen, Regulator med alt hos Safiren i Sandnes (CO2 regulator, gass og øl kobling på fatet, gass og øl slange, klemmer til slangene og en ``party krane`` til å servere ølet med). Fant CO2 utstyret på nettet litt billigere, men må leite litt for å finne det igjen. Glemte kem som solgte det. Ska prøve å finne det igjen
 
Her er det du trenger for å få gass inn på fatet og øl ut. Co2 flaske får du sikkert lokalt, eller prøv Soda stream flasker som de har på elkjøp. Syns alltid det er noen her inne som selger fat til en god pris

Petit Agentur : CO2-regulator med 1 utgang  Kr 829

Med gjenger som passer til standard CO2 flasker (inkl pakning).

Leveres med pakning på utgang som hindrer tilbakeslg av veske inn i selve regulatoren.

Leveres også med ca 1 meter slange med indre diameter 6 mm (passer til produktnummer 7122 (kuleventil) og 7122B (pinlockventil) som begge er innventiler på Corneliusfat).


Flexi-tapp med skumdemp  Kr 210
Med skumdempende slange.
 
Tilbake
Topp