Corneliusfat burde være obligatorisk

Djeez, hvorfor har jeg ikke skaffet corneliusfat før? Så mye som jeg har forbannet flaskestyret?

Fikk et fat av samboeren i julegave, og Ola på Petit leverte et komplett sett i går. Vask og desinfisering av fat, fylle på øl og tvangskarbonere. Pale ale fra gjæringsbøtte til glass på under ei time.

Egentlig burde bryggesjappene tvinge folk til å kjøpe fat når de skal begynne å brygge...

bupysa3y.jpg
 
Du fikk fatsett i går du også? Samme her!

Har ikke fått noe øl på fatet enda, men det blir det endring i om ett par uker.
 
Det ene burde ikke utelukke det andre, jeg bruker fat og flasker om en annen, da det ofte ikke er praktisk eller ønskelig å drasse med et fat hvor enn en skal drikke øl. Men til hjemmebruk er det jo uten tvil svært hendig.
 
fmandal skrev:
Djeez, hvorfor har jeg ikke skaffet Corneliusfat før? Så mye som jeg har forbannet flaskestyret?

Fikk et fat av samboeren i julegave, og Ola på Petit leverte et komplett sett i går. Vask og desinfisering av fat, fylle på øl og tvangskarbonere. Pale ale fra gjæringsbøtte til glass på under ei time.

Så bra! Kjøpte fatanlegg som julegåve til meg sjølv, men ventar på at den første batchen (maibokk) skal gjære ferdig før det blir testing.

1 time! Høyrtest eventyrleg ut. Rekner med at det var rekna frå etter at fat var ferdig vaska og desinfisert og etter at Co2 med regulator var montert.


Marius.H.Steen skrev:
Det ene burde ikke utelukke det andre, jeg bruker fat og flasker om en annen, da det ofte ikke er praktisk eller ønskelig å drasse med et fat hvor enn en skal drikke øl. Men til hjemmebruk er det jo uten tvil svært hendig.

Eit godt poeng, som også var årsaken til at eg kjøpte 3 stk 12 liters fat. Då får eg ein 5 - 6 liter på flasker i tillegg. Perfekt til gåve og å ta med i sosiale lag  :ilike: Men eg må vel også innrømme at eg har kjøpt "Co2-picnic" med små patroner dersom eg treng ta med eit fat ein gong i fjøra eller på hyttetur. Best of both worlds som det heiter i Hanna Montanta  :D 
Samstundes skal eg kjøpe inn eit par tre 19-litarar som eg kan nytte til session-ales når eg klarer tyne kapasiteten for antal liter.
 
Marius.H.Steen skrev:
Det ene burde ikke utelukke det andre, jeg bruker fat og flasker om en annen, da det ofte ikke er praktisk eller ønskelig å drasse med et fat hvor enn en skal drikke øl. Men til hjemmebruk er det jo uten tvil svært hendig.

Enig i dette, jeg har alltid både fat og flasker. Liker å kunne dele litt med meg og da er flasker fint å ha med til slekt og venner
 
Bare å glede seg, Hallstein.

Har ikke kastet flaskene mine, det er ikke alt som gjør seg på fat. Men jeg tror terskelen for å brygge "flaskeøl" ble litt høyere med fatenes inntreden. Hadde fire-fem liter til overs etter at jeg fylte det første fatet. Tenkte egentlig å flaske dem, men de endte på det andre fatet i stedet. Og brygginga i går kveld endte med 21-22 liter i gjæringsbøtta...

Ser den, Odland. Tar nok ikke lang tid før jeg bestiller flere...
 
FrodeSy: ganske nøyaktig ei time fra jeg åpna eska CO2-flaska lå i til det var øl i glasset.
 
Ølet var ferdig nedkjølt - hadde satt det på kjøla for bunnfelling. Og med litt høyt trykk og rulling ble det perfeksjon. Riktignok litt umoden perfeksjon, men likevel.
 
Men hvorfor er det ikke fler som bruker beergun?

Den koster jo tross alt ikke mer enn ett nytt fat, og for min del, tror jeg nok LETT jeg skal kjøpe en utover våren, da den gjør flasking av sedimentfritt øl mulig, noe både jeg og de jeg gir bort øl til, setter pris på.
 
Jeg kjøpte meg Beergun for en måneds tid siden og det er utrolig praktisk!
Jeg brygger for tiden bare 20/40l batcher og bryr meg ikke om å tyne ut siste rest av gjæringsbøtta.
Kjempe greit å bare fylle flasker etter behov, men det beste er at det er lettere å gi bort øl da man slipper det styret med bunnfall, og forklaringer som "husk å la flaska stå før du heller, hell i en bevegelse, må drikkes av glass osv....".
 
Jeg har en motrykksfyller. Den har jeg aldri brukt. Når jeg skal ta med øl til venner kapper jeg bare av en bit Biltema plastslange, trer denne på flexitapp og tapper på lettere rengjorte flasker. Disse bør drikkes i løpet av en liten uke men det går som regel greit.
Ellers har jeg også noen 9 litersfat som er fine å ta med seg, blir jo nesten lommelerke...
 
Tilbake
Topp