Corneliusfat: CO2 - lekkasje - hjelp til feilsøking

Jeg har tappet mitt første brygg på Corneliusfat. Tilsatte sukkerlake og puttet på litt tyrykk for å få klemt lokket ordentlig tett. Så langt så vel, kullsyre ble det i ølet og med litt justering av serveringstrykk osv så gikk det forsåvidt veldig fint å tappe fra fatet også. Men så da jeg skulle i kjøleksapet i kjelleren og tappe meg en (noe for søt) Kölsch så var det schluss med CO2-en.

Litt tilleggsopplysninger
- alt utstyr nytt fra Bryggselv.no, kjøpte den startpakken med fat+regulator+CO2-flaske+tappeslange med picnic-kran eller hva det heter (sort plastdings på enden av slangen)
- alt har stått inne i kjøleskapet hele tiden etter naturlig karbonering i romtemp.
- har stått på serveringstrykk konstant i skapet
- tappeslangen har vært tilkoblet hele tiden
- måleren for tanktrykk viste i underkant av 50 bar den gangen jeg så på den, så antar at tanken var full (som man bør forvente når den er helt ny)

Har jeg gjort noe åpenbart galt? Bør slangen kobles fra etter tapping? Bør CO2-tilførselen stenges mellom tappingene når slangen er koblet til?

Dersom prosessen min i utgangspunktet er riktig - hva er det vanligste stedet for lekkasje? Noen forberedelser jeg burde gjort før 1. gangs bruk for å sjekke/forsikre meg om at ting er tett?

Forsåvidt ikke verdens undergang - fatet er snart tomt uansett og kostnaden ved å fylle CO2 plager meg ikke nevneverdig, men vil jo helst at dette skal funke i fremtiden....

Sist redigert:
Akkurat samme problem. Kjøpte samme sett. Bare jeg fikk tappet 3 glass. 5 dager på fat så var gassen borte da jeg sjekket

Regner med at du har litt starsan liggende. Bland ut en liten klunk, hell på en vanlig spruteflaske. Gjør som Thorgrim sier.

Hadde en lekkasje på et 70-årslag på Geilo(!), hadde brygget den nydeligste tsjekkiske pilsner til jubilanten. Fant tom tank i kjøleskapet tidlig på dag 2. Etter den opplevelsen stenger jeg alltid ventilen etter at jeg har fylt den gassen jeg skal ha.
Ingen grunn til å la fatet stå kontinuerlig koblet til flaksen, overtrykket går ingen steder!

Har du brukt slangeklemmer med skruing? Har opplevd at de ikke får til å klemme rundt hele slangen. Bruker nå kun enørede klemmer fra Biltema. Fungerer prima og koster 5,50 kr for paret i rustfritt.
61805

Som jeg skulle sagt det selv de slangeklemmene der er fantastiske. "oetiker clamps" er topp!

Du sier at alt er kjøpt fra bryggselv.no. Betyr det nettbutikken? I så fall har du nok fått sendt en tom tank, på grunn av postens regler. Men da er det merkelig at det var gass på den i det hele tatt. o_O

Jeg ville gjort som det blir foreslått her: Sjekk etter lekkasjer med skummende væske.

Er det helt tomt for Co2 eller leser du ut mindre trykk på flaska. Fikk det ikke helt med meg...

Ellers så er tipset med å alltid skru av Co2-en når du ikke står og stirrer rett på fatet/flaska anbefalt å følge med strengest mulig justis. Straks du snur ryggen til så fiser og lekker det ut på alle mulige og umulige plasser. Akkurat dette fenomenet er hovedgrunnen til at vi begynte å karbonere naturlig på fat.

Du sier at alt er kjøpt fra bryggselv.no. Betyr det nettbutikken? I så fall har du nok fått sendt en tom tank, på grunn av postens regler. Men da er det merkelig at det var gass på den i det hele tatt. o_O

Jeg ville gjort som det blir foreslått her: Sjekk etter lekkasjer med skummende væske.

Den er kjøpt på butikken i Oslo.

Er det helt tomt for Co2 eller leser du ut mindre trykk på flaska. Fikk det ikke helt med meg...

Ellers så er tipset med å alltid skru av Co2-en når du ikke står og stirrer rett på fatet/flaska anbefalt å følge med strengest mulig justis. Straks du snur ryggen til så fiser og lekker det ut på alle mulige og umulige plasser. Akkurat dette fenomenet er hovedgrunnen til at vi begynte å karbonere naturlig på fat.

Det er helt tomt, ja. Måleren for tanktrykk står på null (den stod på 45 bar eller hva det var den ene gangen jeg så på den før det var tomt). Jeg kommer til å stenge av for CO2 neste gang, men jeg trodde det skulle være ganske grei skuring å få dette helt tett ved å skru alt godt til og sette på trykk rett etter tapping for å klemme lokket på fatet tett.

Skulle gå greit å la stå på, men jeg har også skrudd av gassen, så booster jeg bare på i ny og ne. Har opplevd at de skru-gass koblingene (som skrus ned på en nippel) ikke alltid er helt tight fra butikken.

Samme med en hurtigkobling fra Petit jeg kjøpte, det var brukt gjengetape, men fant lekasje der, viste seg at gjengetapen var litt slurvete satt på og ikke tettet alle gjengene. Som nevnt over, få noe 'skummende', spray på alle deler der en dings/ledning går inn i noe annet.

Tilbake
Topp