Corneliusfat, kan dette brukes til andre ting?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg sitter her å bare funderer litt på fremtidsplaner om kegerator osv, samt titter kegerator videoer på youtube. Det fikk meg til å tenke... Si at jeg lager meg en kegerator som får plass til 3 kegs og jeg velger å ha 3 kraner.
Kan jeg da f.eks ha to til øl, og en til f.eks karbonert vann med en eller annen smak? Eller hjemmelaget brus for den saks skyld? (om folk vil ha noe alkoholfritt, liksom! :p)

Eller er det noen usette problemer med å bruke noe annet enn øl på fata? samme effekt som om man har te på en kaffekanne f.eks ?
 
Mange av de fata som selges brukt rundt om, har opprinnelig blitt brukt til bruskonsentrat, så det bør ikke være noe problem å bruke de til brus eller annet sprudlende vann.
 
Utfordringen blir nok større når man skal fjerne ølsmaken fra vann-fatet, enn når man skal fjerne vannsmaken fra ølfatet.:)
 
Jeg har et fat nå der jeg laget brus fra konsentrat. For bruk til kona som ikke drikker og så synes nabogutten det er stas å få tappe Øl (som jo bare er brus). Ser ingen problemer med dette, samme med å lage Farris. Jeg kjører noe høyere trykk på dette fatet og det ser ut til at det trengs.
 
Jeg har planlagt det samme, og min datter forventer nesten at det finnes brus i tappeanlegget til jul  :)

Det som har stoppet litt her er dårlige minner fra barndommen med hjemmelaget brus. Husker smaken var en stor skuffelse i forhold til kjøpebrus. Er det noen som vet om konsentratkvaliteten har blitt bedre, eller aller helst om man får tak i "ordentlig" konsentrat noen plass? Kanskje mulig å få tak i konsentrat som brukes på dispensere på bensinstasjoner o.l?

Edit: Hvordan er smaken, og hvilken konsentrat bruker du, Rune?
 
Noen bruker jo enda SodaStrteam så det må nå være en viss kvalitet på konsentraret, det jeg husker fra disse maskinenne er at det ble lite kullsyre i brusen. og at det ble en jæ... skumfåkk hvis du brukte annet enn vann når du tilsatte Co2.
 
Det er mulig kvaliteten har steget siden jeg var ung, eller de typene vi hadde var ekstra dårlige. Det var langt fra kvaliteten på kjøpebrus, i alle fall.
 
Jeg kjøpte Colakonsentrat på Jula, en flaske til 12 liter. Blandet dette i et 12 liters corneliusfat og tvangskarbonerte.
Smaken ble veldig bra og de fleste ikke-colamane smakte ikke forskjell.
 
Tips til konsentrat er coop eple og pæresaft. Minner veldig om mozell og smaker bedre enn de fleste sodastreamkonsentratene.
 
Jeg kjøpte Fun light fruktfest og vann med kullsyre, og blandet. Det smakte ikke overraskende som champagnebrus, men jeg gikk fort lei, for saften var ulovlig søt! Synd egentlig.
 
Hehehehehe. Supersoaker. Spørs om ikke 7åringen legger vannkrigen på hylla ganske kjapt om jeg stiller med 0 grader vann i cornyfat i ryggsekken og en høyttrykksdyse i handa.:)
 
Haha. Minner meg om Sonkran (nyttårsfeiring) i Bangkok for et par uker siden. Gjør et google bildesøk på "Sonkran Bangkok"  ;D
 
He he. Har vært gjennom 2 songkran-feiringer, og man blir VÅT. Bare å slippe alle hemninger, finne seg en plass med vannforskyning og "kaste" seg med i leken. Som farang er man et yndet mål...  :ilike:

Bjarte H, har du vært flere turer i Thailand? Funnet noen interessante ølplasser?

Vi reiser nedover igjen til sommeren.
 
Beant skrev:
He he. Har vært gjennom 2 songkran-feiringer, og man blir VÅT. Bare å slippe alle hemninger, finne seg en plass med vannforskyning og "kaste" seg med i leken. Som farang er man et yndet mål...  :ilike:

Bjarte H, har du vært flere turer i Thailand? Funnet noen interessante ølplasser?

Vi reiser nedover igjen til sommeren.

Moro! Nei, jeg har kun vært en gang i Thailand og det var mest for dykkingen :)
 
Vil piske opp litt brus-stemning... 
så langt har eg lest meg til at colaekstrakt fra Jula er gudde greie, men eg e kje kolafan. Så då e det coop eple og pæresaft ? finnes den ennå ??
Evt. kan en laga nåke sjøl ?  Maaaaasse sukker og ekstrakt ? ripssaft ?  må være litt fresh, kiwibrus ??
hmmm snurr film !
Ledig fat ? (check)
Lekelyst (check)
Co2 (check)
Oppskrift... (fyll inn)
:yes:
 
Tilbake
Topp