Corneliusfat og alt for mye skum

Har kjøpt corneliusfat, gass, slanger og koblinger fra Petit, men ølet skummer, det er rett og slett for mye av det gode.  Hvilke dimensjoner har dere på slangene?  Har dere andre tips?

Trond Amlie
 
Den ble bestillt på nettbutikk, betalt med nettgiro og hentet på posten der MVA ble betalt.  Og den fungerer!!!  Anbefales på det sterkeste.
 
Jeg bruker også tappekraner med skumregulator. Disse gir litt ekstra muligheter når man har for høyt karbonisert øl. Trykket på fatene, som står i kegerator, er konstant og ligger rundt 1 bar, slik at ikke ølet blir mere skummete. Å ha konstant temperatur er da også viktig. Ved for høy temperatur vil ølet bli mere skummete og ved for lav temperatur vil ølet bli overkarbonisert slik at det blir skummete når normaltemperaturen nåes.
 
Kranen og frakt kom på kr. 777,78.  MVA og gebyr var kr 298,00 så hele stasen kom på kr. 1.075,78 som i og for seg er mer enn nok.

Trond
 
Jeg må nok tillegge at tappekranene mine er koblet ti corneliusfatene med en litt over 1 m lang slange med indre diameter på 4 mm. Slangene som var koblet til fra før, da jeg kjøpte tappetårnet med kranene via E-bay.de var altfor store, minst 8 mm Ø og tidligere erfaringer viste til at de ikke kunne brukes i det oppsettet jeg hadde sett for meg.

Forresten, jeg regnet ut hvor mye 3/16" var og havnet på litt over 4 mm, samme slange altså! Skulle jeg finne ut av at jeg likevel har litt for mye skum i en del av ølet, så er det bare å skifte ut slangene med lengre av samme type.
 
Bøverbrew skrev:
Kranen og frakt kom på kr. 777,78.  MVA og gebyr var kr 298,00 så hele stasen kom på kr. 1.075,78 som i og for seg er mer enn nok.

Trond

Det koster og være kar ja, men du har fått helproff tappekran. Tror nok kranen er verdt pengene.

Richard
 
Jeg tok meg en titt på kranen også, det var den jeg kjøpte i tillegg, i tilfelle 'park- og grillvær' :). Funker bra hos meg, men Jens her på forumet får den ikke til å passe på noen av fatene hans, selv om han har NC-fat og kjøpte NC-tappekrankobling...
 
Kanskje Jens vil selge kranen da, passer den hos andre burde det være en fet deal for begge parter!

Ellers så selger jo de fat for 32 euro også, og da må det passe.
 
Har nå et par ukers erfaring med mine aller første brygg, og har vært rimelig spent  :ber:
Kan rapportere følgende om Corneliusfat og skum:

jeg har 3xCorneliusfat som står med co2 trykk med litt under en 1 bar.
Fatene er står under bardisken og er koplet til hver sin beer engine.
Slangen mellom fat og beer engine har indre dia 12mm og er ca 50cm (med beer engines en fordel med stor slangdiameter)
Stenger for co2 og slipper ut overtrykk av Cornelius før tapping. (etterfyller bare litt co2 for å erstatte tappet volum øl)
Bruker sparklers (stout og porter) og har ingen problemer med for mye skumming :godtoel:

OK, kanskje koster det litt med beer engines, men du verden så lettvint med renhold: etter bruk er det jo bare å kople ølslange fra fat, sette den i en beholder med vann/rensemiddel, dra gjennom, så dra gjennom litt vann - og vips.

Ingen skumproblemer :amen:
 
Hei Patrick. Det høres interessant ut det du har koblet opp. Men hva er egentlig en 'beer engine'? Har du bilder, eller en link til de som fremstiller den?
 
Eduard skrev:
Hei Patrick. Det høres interessant ut det du har koblet opp. Men hva er egentlig en 'beer engine'? Har du bilder, eller en link til de som fremstiller den?
Heisann,
Nå har Haaken lagt ved link til en god beskrivelse, så jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder av mitt opplegg når jeg får litt ledig tid
 
Jeg kjører og 4mm ID slanger; ca. 2m. Kan ikke fordra iskaldt øl, så kjøleskapet jeg har fatene i, holder ca. 8grader, og jeg kjører konstant ca 0,7bar (10psi) (som ikke gir for mye kullsyreniva; passer bra for Ale. ;) )

Kranene er noen eldre SS Perlick med skumregulator i krana, som jeg forøvrig ikke bruker (tatt ut regulatorplata). Har aldri problemer med skum ;)
 
Problemer med skum her..

2 bar trykk, legge fat på gulvet og rister. CO2 strømmer. Koble fra CO2 slange. La fat stå i 2 dager på 10 °C. Bruker trykkventil og slepper overtrykk. Kobler på CO2-flaske og setter på 0,3 bar. Tapper med flexi-tap 10 cm.

Jeg skal i alle fall bytte slange til en med 2 meter lengde. Men gjør jeg noe feil ellers?? Bare skum som jeg får nå :roedme:
 
0,3 bar er litt lav, men jeg ville uansett sett om det kan fikses noe med en lengre slange.
 
Tilbake
Topp