Corneliusfat og PBW

Beron

 
Har fått tak i noen 19 liters corneliusfat som har stått med ølskvetter i 2-3 år. Ser ikke ut i måneskinn.
Kan disse stå med PBW løsning over natta uten å skade fatet?
Er det andre rengjøringsråd dere har på ekstremt møkkete fat?
Har lite lyst til å bli storprodusent av infisert øl.....
 
Måten jeg vasker fat på er å skru av ventilene og stigrøret (det setter jeg oppi det store hullet), så fylle fatet med så varmt vann jeg får fra springen, og tilsette PBW. Har ofte gjort det over natten, helt uten problemer. Dagen etter er det å helle ut, og skylle fatet godt. Da ser mine gullende rene ut.
 
Fatet kan stå med PBW i mange dager, når du er fornøyd med det første fatet tømmer du PBW vannet over i det neste osv,
Trenger ikke frisk/ny PBW til hvert fat.
Så blir det litt billigere.
 
Har kjørt fat i et par år nå. Er så lat at jeg lar fatet stå frem til det skal fylles igjen. Kjører bare 5-6 liter med varmt PBW vann, rister til jeg ser mannen med ljåen, heller ut og gjentar med kaldt StarSan vann. Er alltid rent innvendig som jeg kan se. Ikke hatt noen uønskede hendelser med den prosessen hittil. Kan forsåvidt legge til at et fat fort kan stå et par mnd under trykk før det fylles igjen. Sikkert noen mer erfarne som kan fortelle en bedre måte å gjøre det på, men har hvertfall funket veldig bra for min del. Ingen betydning hvilken type øl jeg har hatt på fatet som forrige brygg.
 
Har kjørt fat i et par år nå. Er så lat at jeg lar fatet stå frem til det skal fylles igjen. Kjører bare 5-6 liter med varmt PBW vann, rister til jeg ser mannen med ljåen, heller ut og gjentar med kaldt StarSan vann. Er alltid rent innvendig som jeg kan se. Ikke hatt noen uønskede hendelser med den prosessen hittil. Kan forsåvidt legge til at et fat fort kan stå et par mnd under trykk før det fylles igjen. Sikkert noen mer erfarne som kan fortelle en bedre måte å gjøre det på, men har hvertfall funket veldig bra for min del. Ingen betydning hvilken type øl jeg har hatt på fatet som forrige brygg.
Det går jo helt bra å gjøre det slik.
Men når man som trådstarter har fått fat som har stått med ølskvetter i 2-3 år (!!) og som man heller ikke vet om har stått med trykk på, kan det være OK å gi de en real omgang med vaskemiddel, og også demontere stigerør og koblinger.
For å starte med "blanke ark".
 
Gjør innimellom det samme, pga latskap. Står det med trykk på så kan det stå dritlenge, og så er det bare å vaske samme dag som det skal fylles. Jeg bruker bare varmtvann, innimellom må jeg nedi det med en skrubb.
 
Gjør innimellom det samme, pga latskap. Står det med trykk på så kan det stå dritlenge, og så er det bare å vaske samme dag som det skal fylles. Jeg bruker bare varmtvann, innimellom må jeg nedi det med en skrubb.
Varmtvann med godt trykk gjør jo underverker.
 
Det går jo helt bra å gjøre det slik.
Men når man som trådstarter har fått fat som har stått med ølskvetter i 2-3 år (!!) og som man heller ikke vet om har stått med trykk på, kan det være OK å gi de en real omgang med vaskemiddel, og også demontere stigerør og koblinger.
For å starte med "blanke ark".

Den skal jeg ta på egen kappe og si med en gang at jeg leste litt for fort. Leste mnd, ikke år :/ My bad! Note to self: lese to ganger!
 
Tilbake
Topp