Cornflakes

Hørte om en belgisk hjemmebrygger  som mesket cornflakes og hadde i sekundær. Vet ikke øltype. Noen som vet mer om dette?

--
 
Laget en Lager til fjordårets PF med 30% Cornflakes. Det ble et godt øl, noe tørrere en de lagerne som har vært uten cornflakes.
 
I tillegg til lyse lagere alla Corona, tror jeg det også er vanlig å bruke litt i Flamsk Rød o.l.. Skjønner ikke helt grunnen til å tilsette i sekundær og ikke bare meske med resten.
 
Vet heller ikke hvorfor sekundær. Var visst et poeng å booste gjæren en andre gang med ny vørter, men dette kan jeg ikke nok om.

--
 
Maisflak er ikke maltet, derfor har de ingen diastatic power. Cornflakes har gjerne sukker og i noen tilfeller salt tilsatt, så jeg hadde snarere gått for flaket mais slikk det selges til bryggere.
 
Tror man gjerne likegodt da bare kan tilsette litt vanlig sukker, ettersom jeg antar man bare får ut det sukkeret som er tilsatt utenpå corn flakes'en.
 
arefsahl skrev:
Tror man gjerne likegodt da bare kan tilsette litt vanlig sukker, ettersom jeg antar man bare får ut det sukkeret som er tilsatt utenpå corn flakes'en.

Nei, hvis du smesker ammen med malt, vil enzymene fra maltet være med å omdanne stivelsen i maisen, så du vil antakelig få relativt godt utbytte.
 
Skal i gang med et ølsett fra Beer Brew i morgen som heter "Farmhouse Ale", på sekken står det at det skal tilsettes 1kg Cornflakes som ikke følger med. Det synes jeg høres rart ut. Snakker vi gode gamle Kellogs? Isåfall, skal Cornflakesen bløtes opp eller kokes opp før den går til mesking?
 
Kellogg's Corn Flakes

* Milled Corn
* Sugar
* Malt flavoring
* High fructose corn syrup
* Salt
* Iron
* Niacinamide
* Sodium ascorbate and ascorbic acid (vitamin C)
* Pyridoxine hydrochloride (vitamin B6)
* Riboflavin (vitamin B2)
* Thiamin hydrochloride (vitamin B1)
* Vitamin A palmitate
* Folic acid
* Vitamin B12
* Vitamin D
* Vitamin B

Snedig ting å putte i mesken. Finnes Corn Flakes fra andre leverandører også beregnet for brygging,

http://www.brewingwithbriess.com/Products/Adjuncts.htm#YellowCornFlakes

https://www.bryggselv.no/Råvarer/Ma...-Flaket-mais-til-ølbrygging101605-p0000012474
 
Sist redigert:
Skal i gang med et ølsett fra Beer Brew i morgen som heter "Farmhouse Ale", på sekken står det at det skal tilsettes 1kg Cornflakes som ikke følger med. Det synes jeg høres rart ut. Snakker vi gode gamle Kellogs? Isåfall, skal Cornflakesen bløtes opp eller kokes opp før den går til mesking?

Tror nok jeg ville brukt flaket mais og ikke cornflakes.
Hvis ikke du har flaket mais, kan du bruke lik mengde uncle ben's hurtigris.
 
Hei. Jeg skal brygge en lager med maisflak, men under bestillinga før jul gikk det vel fort. Jeg skulle hatt 2 kg, men bestilte 200 g. Er det ei grei erstatning å kjøpe upoppet popcorn, male dette og koke det i 30 min?
 
Hei. Jeg skal brygge en lager med maisflak, men under bestillinga før jul gikk det vel fort. Jeg skulle hatt 2 kg, men bestilte 200 g. Er det ei grei erstatning å kjøpe upoppet popcorn, male dette og koke det i 30 min?

Er det usaltet? Tilsatt smørsmak (diacetyl)? Hvis ikke, bør det fungere. Jeg ville ellers studert cornflakes fra butikkenes egne billigmerker, og sett etter om de er tilsatt noe du ikke vil ha. (Det ser forresten ut som om de er tilsatt salt, de fleste.)
 
Tilbake
Topp