Corny kegs er tunge

Roger

 
Heisan, jeg trenger noen innspill.  ::)

Jeg fater alt øllet jeg brygger og bruker CO2 for carbonering. Noen ganger kunne det vært greit å ta med seg noe mer enn et glass når det skal nytes. Jeg har ei brygge på torpet som ligger noen meter fra ølkjelleren. Tappe opp i mugger blir lett litt dovent og lunkent. Fra kran og til PET-flaske tror jeg også funker dårlig.

Hva er den beste løsningen for å kunne ta med seg litt når en skal på tur?

  • flasker med patentkork, eg må vel da en spesiell flaskefyller som tar øl fra keg'en
  • BeerKing, kan de fylles med den samme flaksefylleren, uten at all kullsyren forsvinner?
  • Det finnes kanskje andre greie "BeerKing"-løsninger som kan anbefales


Eventuelt andre smarte løsninger dere har testet.

r
 
Beerking kan ikke uten videre fylles med flaskefyller, til det er åpningen for stor. Med litt mekking på en kork, burde det fungere.

Ellers er tapping over på 2 liters patentkorkflasker også en mulighet.
 
Hadde tenkt å kunne ta med meg når jeg trengte det så små Corneliusfat er en mulighet, men da trenger jeg et system for å overføre fra et fat til et annet. Er det greit? Må vel da passe på å slippe ut overtrykk hele tiden og så etterpå etterfylle med co2?

Fylle opp patentflasker, da trenger jeg en BeerGun?

r
 
Å fylle fra fat til fat er grei skuring. Ha samme trykk på begge fat når du begynner og slipp ut trykket sakte (i begynnelsen)fra fat 2 for å fylle i det. Bruk bare en ut-ventil koblet til en ut-ventil med slange mellom for fyllingen slik at du fyller i bunn på fatet. Vi bruker vekt for å avgjøre når fatet er fult.
 
OKI.

Små Corneliusfat for litt større mengder, PET for strandbaren  8)

Ser at jeg har noen investeringer foran meg.

takker

r
 
Eller brygg litt større batcher når du er i gang, fyll Corneliusen og tapp resten på flasker med litt karboneringssukker.
 
Dag skrev:
Eller brygg litt større batcher når du er i gang, fyll Corneliusen og tapp resten på flasker med litt karboneringssukker.

Enig at det er en løsning, men 2 beskrankninger, jeg har en Speidel ( :( minste versjon) og har i tillegg bestemt meg for at flaskevasking er kjedelig!

Har under kjølerum her hjemme, holder på å montere oppsett med tappekraner, og en nydelig jordkjeller som er ypperlig til å lagre øl på feriestedet mitt, skal ha tappekraner der også.

Laget i sommer en strandbar nede ved vannet, trenger derfor en grei måte å bringe med litt øl ned der.

Derfor er fat en grei og lettvint lagringsform.  ;D
 
Det er heller ikke noe problem å fylle fra fat til flasker. Du trenger ikke noe spesielt utstyr. Jeg har en slangestump som passer over tuten på en picnickran, og bruker lavt trykk når jeg fyller. Blir litt søl, men det er lite som går til spille.
 
Brukar ein 4mm armert pvc slange fra Biltema med ein liten silikonpropp påtredd slik at enden når til botnen av flaska når bungen tettar i tuten. Andre enden har eg overgang til 6mm slange av samme type og den passar inni tuten på mine Perlick 525ss. Opnar kranen til trykket i flaska er så stort at det sluttar å renne, opnar forsiktig på silikonproppen til flaska er full, stenger kranen, drar ut slangen og korker.
Enkelt, billig, og minimalt med skum. Har heller ikkje merka tap av kullsyre.
 
Dette høres ut til å være en både billig og grei løsning.

Kommer til å teste ut denne.

takker
 
Tilbake
Topp