Coronamølle med drill

roba

 
Etter å ha sett noen fine byggverk med Crankandstein mølle - og dratt Coronamølla til det kjedsommelige, har jeg laget en drillversjon.
Lokket tetter for støv - og posen mellom lokk og Coronamølle er et avklipt lår fra en skinnbukse kona hadde da hun var ung og vakker.....
Buksebenet er "spent opp" på undersiden med tynt fjærstål og knytet igjen i toppen med skolisse  :ilike:
 

Vedlegg

  • Corona m drill 1.jpg
    Corona m drill 1.jpg
    143,6 KB · Sett: 608
En smart løsning, jeg sliter også ofte med maltstøv og kornbiter som flyver rundtomkring. Har du forresten varmebehandlet denne bøtta på bildet? ;D
 
Den er ikke varmebehandlet. Det du ser er "gladplast"
Dette er de innerste meskebøtta med fullt av hull i bunn.
Plasten samler opp smårusket.
:biersmile:
 
Hei
Har også en slik mølle. Prøvde å bruke drill sist den var i bruk, men drillen gikk kanskje litt for fort. Hvilken omdreining bruker du? Kanskje vanskeli å si noe om da det er en hånddrill, men går den veldi sakte? Måtte du justere mølla når du brukte drill? Større opning? Setter du i en bolt der sveiva skal vere festet?

Mvh

Brede Furset
Stranda
 
jeg ville anbefale å ikke bruk batterimaskin, fordi du må skifte og lade batterien veldig ofte, noe som vil gi batterien en ganske kort levetid. ta heller en som går med 230v.

men ellers artig å se, har nemlig planlagt å lage en slik konstruksjon selv.
 
Her er min variant (før jeg kjøpte monstemill  :) ). Drillen på bildet  brant opp (billigste sort fra COOP). Så etterpå brukte jeg en batteridrill. Det gikk akkurat ikke en "batch" på ett batteri, men drillen har 2 batterier så det går fint.
 

Vedlegg

  • 131_3185_small.JPG
    131_3185_small.JPG
    168,8 KB · Sett: 524
Viktste skrev:
Drillen på bildet  brant opp (billigste sort fra COOP).

Drillen min kjøpte jeg på Europris til 89 kr, og den kommer det røyk fra når jeg driller på lav hastighet og prøver å kverne vekk 12 kg malt med skivemølla mi. Det tvang meg til å ta noen pauser innimellom.

Jeg har også ved noen anledninger brukt en valsemølle med en Black&Decker drill som også kunne dreie svært langsomt, uten problemer.
 
Har samme oppsettet og det funker som bare det!  Bruker en Hilti batteridrill og ikke noe problem med batterikapasitet eller varmgang.  Har funnet ut at man får det man betaler for om man kjøper billigste sort elektroverktøy.
 
Ølvind skrev:
Hva slags bolt bruker dere i mølla? Jeg begynner å bli mektig lei håndsveiving.

Jeg synes det er ikke noe stor job å bruke musklekraftene. Jeg brygger da ikke over 23 liter og er ferdig i 10 minutt med å kknuse malten. Artig arbeid. Jeg har en kraftig Metabo drill ligende men bruker helst kroppen og alle sanser til dette fint arbeidet :brygging:
 
Hva slags bolt bruker dere i mølla? Jeg begynner å bli mektig lei håndsveiving.

Husker ikk dimensjon men bare å ta med den som holder veiva på plass å ta en tur til verktøybutikken for du trenger en mutter også for å låse den av med.  Har to slike møller og på den ene som fulgte med et rims bryggeri jeg kjøpte trenges ikke noen bolt da akslingen er såpass liten at den går rett i drillen.
 
Sveiva på min Corona mølle  har  UNC 5/16" gjenger, dvs. amerikanske gjenger... Men noen har mølle som er produsert i eupropa og har millimeter gjenger...
 
Glimrende, slipesteinen med 134 rpm skulle være perfekt. Mener noen har tidligere sagt at det optimale for C&S møller er 200 rpm.
Synes dette høres som litt for fort, ville selv valgt mellom 75 - 150, så 134 høres helt perfekt ut.

Fjernet du også slipeskiven?
Går slipeskiven rundt samtidig med slipesteinen/møllen, må man eventuelt bygge en sikring rundt slipeskive akslingen?
 
oeng skrev:
Glimrende, slipesteinen med 134 rpm skulle være perfekt. Mener noen har tidligere sagt at det optimale for C&S møller er 200 rpm.
Synes dette høres som litt for fort, ville selv valgt mellom 75 - 150, så 134 høres helt perfekt ut.

Fjernet du også slipeskiven?
Går slipeskiven rundt samtidig med slipesteinen/møllen, må man eventuelt bygge en sikring rundt slipeskive akslingen?

Har først festet slikestenen med ett par bolter på bordet med mølla, loddet sammen en 19 mm og 13 mm pipe med en liten "aksel" mellom, laget spor i vannbeholderen for å sette på 19 mm pipa på slipestenen, ikke noe mer, slipestenen brukes ellers som slipe/smergel.
Det tar ca 30 min. på 20 Kg malt, men dette er ikke noe man må stå å se på  :)
 
Tilbake
Topp