Coronamølle vs utbytte?

Tim

 
Sliter med et vanvittig dårlig utbytte og prøver å finne grunnen til det.
Har en Beermaker 30 som jeg etterhvert har skjønt er et temmelig ubrukelig produkt til å meske i,
og gikk da over til å meske i en Igloo kjøleboks med manifold alà slik metallstrømpe.

Prøvd å meske med flysparge, diverse varianter av batchsparge, 2 og 3 skyllinger og masse resirkulering.
Og ikke minst forskjellige mengder meskevann (tendens til å bruke litt mye vann, problem?)
Prøvd ekstra lang mesketid.
Har prøvd å male grovt og prøvd å male fint.
Utbytte på rundt 50 ifølge Beercalc, og gjennomgående lav OG  :noway:

Prøvde derfor i dag å meske i Beermakeren med beskjeden maltmengde (tenkte jeg):  5 kg.
Da er faktisk maltrøret stappfullt, så virker som det også er for mye..

Er problemet at denne coronamøllen egentlig er ubrukelig?
Noen med erfaringer med dette?


Dyrt å være fattig/økonomisk i denne hobbyen har jeg en mistanke om  :(
 
hei eg bruker corona med bb30 som eg mesker i to siste bryggene har utbyte vert 84 å 80  er enig at meske i bb er crap
 
OG nå: 45
Det på 5 kg malt  og vørteren kokt inn til 18-19 liter, det må vel være elendig utbytte?
 
seven skrev:
hei eg bruker corona med bb30 som eg mesker i to siste brygene har vert 84 å 80 prosent er enig at meske i bb er crap
Åja, men da har du jo bra utbytte hvertfall?
 
Overhodet ikke Coronaen sin feil, ligger på 90 % med den.
Men på siste brygget mit greide jeg å spyle kanal gjennom mesken, første gang på 12 år, første gang ever.
 
siste brygge blei 24l med 1055 med 5.3 kg malt eg knuser malten fint mesker kansje 1.5 time å ein liten time med skylling bruker vannkoker å kokene vann til skylling
 
Jeg har aldri vært misfornøyd med utbyttet fra min Corona. Den har gitt meg mellom 75 og 80%.

Og nei, det er ikke nødvendigvis dyrt å være økonomisk som brygger. Jeg har lenge klart meg med en dårlig kjøleboks og en metallkveil og hevert som meskemanifold, brukt Corona, brukt aluminiumskjele og et par vinballonger og en plastbøtte som jeg fikk som gave. CO2-utstyret jeg kjøpte i høst kostet mer enn alt annet utstyr til sammen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Overhodet ikke Coronaen sin feil, ligger på 90 % med den.
Men på siste brygget mit greide jeg å spyle kanal gjennom mesken, første gang på 12 år, første gang ever.
Ok, hvordan innstilling bruker du da?  Syns selv det ser bra ut slik jeg har gjort i det siste.  Mange korn knust i to liksom og masse skall.
Enkelte hele korn men ikke mange.  Har ingen problem med stuck mash.
 
seven skrev:
siste brygge blei 24l med 1055 med 5.3 kg malt eg knuser malten fint mesker kanskje 1.5 time å ein liten time med skylling bruker vannkoker å kokene vann til skylling
Nå brukte jeg 5 kg, og endte med 18 liter med og knapt 45 ser jeg nå :(
 
Kjetil S skrev:
Jeg har aldri vært misfornøyd med utbyttet fra min Corona. Den har gitt meg mellom 75 og 80%.

Og nei, det er ikke nødvendigvis dyrt å være økonomisk som brygger. Jeg har lenge klart meg med en dårlig kjøleboks og en metallkveil og hevert som meskemanifold, brukt Corona, brukt aluminiumskjele og et par vinballonger og en plastbøtte som jeg fikk som gave. CO₂-utstyret jeg kjøpte i høst kostet mer enn alt annet utstyr til sammen.
Godt å høre det da :)  Men skjønner fillern ikke hva jeg gjør galt her..
 
Jeg får praktisk talt ingen hele korn med mine innstillinger. Sjekk at ikke møllen er skeiv på noe vis. Coronaen har jo den ulempen at den er vanskelig å justere, og antakelig umulig å få til å male helt jevnt. Jeg får en del mel, men det er til å leve med. Hele korn tror jeg ikke du får noe utbytte fra.
 
Kjetil S skrev:
Jeg får praktisk talt ingen hele korn med mine innstillinger. Sjekk at ikke møllen er skeiv på noe vis. Coronaen har jo den ulempen at den er vanskelig å justere, og antakelig umulig å få til å male helt jevnt. Jeg får en del mel, men det er til å leve med. Hele korn tror jeg ikke du får noe utbytte fra.
Har vært litt redd for å male "for fint" siden jeg har lest at det også kan gi lavere effektivitet også.
Men har prøvd å male ganske fint, kanskje jeg skal prøve det igjen.
 
Rolv H skrev:
Kan det være at hydrometeret viser feil?
Lurte litt på det selv, har en beregnet på øl fra Europris, den viste faktisk lavere enn den jeg har som jeg opprinnelig kjøpte for vin.
Den første viser 36, men den siste som jeg nå fant fram viser 45, så det er jo en mulig feilkilde ja..
Spørs om ikke jeg må kjøpe en bedre!
 
Ifølge Beercalc får jeg 51% effektivitet, og ifølge regnestykke jeg har lest her får jeg 54%, uansett elendig.

Ett av hydrometerne er hvertfall feil da, men har vanskelig for å tro at begge viser alt for lite  :jaha:
 
Tim skrev:
OG nå: 45
Det på 5 kg malt  og vørteren kokt inn til 18-19 liter, det må vel være elendig utbytte?
Hvordan regner du ut effektiviteten? Og hvor nøyaktig måler du volumene...??
 
Viktste skrev:
Tim skrev:
OG nå: 45
Det på 5 kg malt  og vørteren kokt inn til 18-19 liter, det må vel være elendig utbytte?
Hvordan regner du ut effektiviteten? Og hvor nøyaktig måler du volumene...??

5 kg malt x 296 = 1480
1480 / 18 = 82,22
OG 45 / 82,22 = 0,54
Effektivitet 54%

Er ikke det riktig?  Beercalc sier 51 da.. 
Men ikke så langt unna, så tenker jo det er ganske riktig.

Har jo målt nøyaktig på mengdene malt og hva som er igjen til gjæring til slutt,
så greier ikke å se noen feilkilder her.
Nå tok jeg med alt i gjærspannet, er klar over at trub og alt skal med for å beregne effektiviteten.
 
TRor og at det er andre ting som er feil, angående maling passer jeg kun på at det ikke kommer hele korn igjennom, det medfører da noe mel.
 
Jo regnestykket ser forsåvidt rett ut... Men det er egentlig SG og volum av vørteren FØR kok du bør regne på... Antar du hadde ca 20.5 liter før kok? Justerer du SG målingen for temperatur? Kan ikke skjønne at dette skyldes mølla (såfremt du ikke har masse hele korn). Jeg tipper det er unøyaktighet i målingene eller noe med måten du skyller på....
 
Ja tenker på at jeg har da ikke noe feil med målinger ved ekstraktbryggene jeg har gjordt, tenker det MÅ være et meskeproblem,
hvis ikke maltknusing/kverning.

Like før jeg gir opp allgrain nå føler jeg  :(
 
Tilbake
Topp