Corsendonk Agnus

Maarten

Norbrygg-medlem
Hei
Har noen prøvd å lage en Corsendonk Agnus?

Jeg letet etter en oppskrivt på nettet som bruker malt ekstrakt med korn i tilleg, og fant denne.
Jeg har veldig lite erfaring, men de virker som de bruker veldig lite humle for en sånn øl?

jeg har brukt beersmith for å se på den oppskrivten og den regner med en IBU på litt under 15
Hvis noen har erfaring med denne øltypen hører jeg gjerne om tips.

Maarten




6 oz. Belgian Biscuit Malt
4 oz. German Munich Malt
2 oz. Belgian Aromatic Malt
7¼ lbs. Extra Light DME
1½ lbs. Belgian Clear Candi Sugar
4 oz. Cane Sugar
1¼ oz. Styrian Goldings @ 5.1% AA (6.4 HBU) (bittering hop)
½ oz. Czech Saaz (flavor hop)
1 tsp. Irish Moss
½ oz. Czech Saaz (aroma hop)
¼ oz. Belgian Bitter Orange Peel
¼ oz. Belgian Sweet Orange Peel
⅛ tsp. Crushed Coriander Seeds
1 pkg. Wyeast 1214 Belgian Abbey Ale or
1 pkg. Wyeast 1388 Belgian Strong Ale
½ cup Corn Sugar (priming)
⅓ cup Belgian Clear Candi Sugar (priming)

OG: 1.076 – 1.078
FG: 1.013 – 1.014
SRM: 7
IBU: 25
ABV: 8.1%

Method:
Heat 1 gallon of water to 155°F. Remove the pot from the heat and steep the specialty grains at 150°F for 30 minutes. Strain the water into the brew pot. Sparge the grains with ½ gallon of 150°F water. Bring the water to a boil, remove from the heat and add the Malt Extract, Candi Sugar, Cane Sugar, and bittering hop. Add water until the total volume in the brew pot is 3½ gallons. Boil for 45 minutes then add the flavor hop and Irish Moss. Boil for 11 minutes and add the aroma hop, Orange Peels, and Crushed Coriander Seeds. Boil for 4 minutes. Remove from heat and cool. Strain the cooled wort into the primary fermenter and add cold water to obtain 5⅛ gallons. When the wort temperature is below 80°F, pitch the yeast. Ferment in the primary fermenter for 7 days or until fermentation slows, then siphon into the secondary fermenter and add dry hops. Prime the beer in the second stage with another dose of the same strain of fresh yeast 3 days before bottling. Bottle when fermentation is complete, target gravity is reached and beer has cleared (approximately 6 weeks) with priming Sugar and Candi that has been boiled for 10 minutes in 2 cups of water. Let prime at 70°F for approximately 6 weeks until carbonated, then store at cellar temperature.
 
mitt aller favoritøl  :skitbra:

jeg må sjå bedre på dette.
i alle fall kan du kutte ut hvit kandysukker og bruke vanlig farin her. Hvis du brygger corsendonk prøv det da med Wyeast 3538 Leuven Pale Ale (Corsendonk-Bocq).

er C Angus og Deugniet ikke begge fra Bocq? går an å ringe å prøve å få info :biersmile:

citat fra hobbybrouwen.nl:
Ik vergeet altijd dat ze bij Du Bocq worden gebrouwen. Moet ik toch eens proberen te onthouden. Het is wel erg grappig eigenlijk, op dubocq.be staat bij Triple Moine en Deugniet EXACT dezelfde beschrijving en technische gegeven. Het zal ook allemaal wel voor de Agnus gelden.
Aspect : blond, levendig bier met een fijne volle kraag.
Neus : evenwichtige mengeling van groene appel en fijne hop.
Smaak : weinig bitterheid, zacht bier vol karakter.
Opmerking : te drinken op een temperatuur tussen de 5° en 12°C.

Technische gegevens
Alcohol gehalte : 7,3 % vol.
Bitterheid : 25 EBU
Kleur : 9 EBC
 
Hei Huub
takk for informasjonen.
Eduard har også fant meg litt info fra nederlandske fora.

Det ser ut some Deugniet og Corsendonk er nesten samme ølen, men ikke helt.
jeg har aldri smakt på en Deugniet, men Corsendonk agnus har litt mer alkohol i hvert fall (7.5)
 
Maarten skrev:
Det ser ut some Deugniet og Corsendonk er nesten samme ølen, men ikke helt.
jeg har aldri smakt på en Deugniet, men Corsendonk agnus har litt mer alkohol i hvert fall (7.5)

Litt i samme stilen, men ikke like. Corsendonk Agnus smaker klart bedre enn Deugniet e.m.m.  Ingen av dem vinner seg på lang lagring. Cardinal Pub & Bar i Stavanger hadde begge to tidligere (på små flasker), nå har de bare Corsendonk Agnus (på store flasker). Den blir sannsynligvis værende i utvalget.
 
Stor utvalg i Cardinal! finnes det slike ølpubber i flere steder i Norge?

Maarten, har du sammensett et bedre oppskrift? brygget du kanskje allerede? Jeg har lyst til å prøve meg på en Agnus så bare legg inn her alt du fant ut :biersmile:
 
Huub skrev:
Stor utvalg i Cardinal! finnes det slike ølpubber i flere steder i Norge?

Ingen andre puber i Norge har et like stort utvalg som Cardinal. Men der begynner jo å bli noen bra puber/restauranter i andre byer også: Oslo har Olympen ("Lompa") og Håndverkerstuene, man finner noe bra på Bar & Cigar, Beer Palace og Lorry også. Trondheim har vel fortsatt Den Gode Nabo, Bergen har Henriks og Naboen, Kristiansand har Patricks. Mange andre puber har et økende innslag av kvalitetsøl, selv om de antallsmessig ligger på et moderat nivå. Så det kommer seg, sakte men sikkert!
 
for en øllist :ilike: (mangler jo de som jeg liker godt: Zeezuiper (Scheldebrouwerij), Tripel Karmeliet (!), La Trappe Quadrupel( :sovne:)
 
La Trappe Quadrupel har Cardinal hatt tidligere, men er vel tomme for den nå. Tror den ble importert direkte fra Nederland. De to andre favorittene dine har jeg ikke smakt, men får du noen norsk importør til å ta dem inn, så dukker de nok opp på Cardinal også! For å få stabile leveranser av utenlandske sterkøl til pubene er det en fordel om importøren også klarer å dem inn på Vinmonopolet og inn i Vectura-systemet.
 
Tilbake
Topp